Článek
Totéž po schůzce s českým ministerstvem průmyslu řekl i obchodní představitel Ruska v ČR Grigorij Sarišvili. Dle sdělení mluvčího ministerstva Tomáše Bartovského pro ČTK odkázal na problémy při těžbě a změny v dodavatelských společnostech, které ale neupřesnil.
Podle ministerstva průmyslu docházelo v létě k poklesům dodávek i v minulých letech.
Stává se to prý každý rok
„Stává se to jednou za čas, ale nepíše se o tom,“ řekl Novinkám mluvčí Čepra Tomáš Zikmund. Podle něj došlo shodou náhod k tomu, že technické komplikace z ruské strany přišly ve stejnou dobu jako podpis smlouvy o umístění amerického radaru v Česku.
Společnost Mero, která spravuje ropovod Družba, Novinkám potvrdila, že k úplnému výpadku došlo již v minulosti. "Asi před čtyřmi lety ropovod vypadl z provozu úplně na deset dní a nic se nestalo," uvedla mluvčí společnosti Jana Šmejcká. Podle ní je běžné, že dodávky kolísají. Běžně proudí do Česka zhruba 16 tisíc tun denně, někdy i dvacet tisíc tun. "V současnosti je to deset tisíc tun. Žádná opatření není třeba přijímat," dodala Šmejcká.
Topolánek v pondělí ujistil, že prozatím žádné problémy nehrozí. Česká republika má totiž velké zásoby suroviny. „Máme možnost brát ropu odjinud,“ vysvětlil premiér. Navíc podle něj není důvod k tomu, aby se zpochybňovalo oficiální vysvětlení ruského dodavatele, že jde jen o technické záležitosti.
Topolánek: ropu můžeme brát odjinud. Zdroj: Stream.cz
Do České republiky proudí černé zlato dvěma ropovody - Družba a Ingolstadt. První z nich vede z Ruska a je nejdelším na světě. Jeho prostřednictvím jsou zásobovány země bývalého sovětského bloku. Právě však minulý týden snížila dodávky do Česka. Podle Šmejcké denně proudí Družbou do ČR zhruba více než 16 tisíc tun suroviny.
Ve státních hmotných rezervách je aktuálně k dispozici množství ropy, které by pokrylo 95 denní spotřebu.
Schéma ropovodu Družbafoto: Právo/ti
Ropovod Ingolstadt (oficiálně IKL) vede ropu z arabských zemí. Vybudován byl v devadesátých letech kvůli omezení ČR na zásobování pouze z Ruska. Ingolstadt by měl být schopen pokrýt veškerou rafinérskou kapacitu v tuzemsku.