Hlavní obsah

Dieselgate se týká i škodovek z roku 2007, Češi nápravu nechtějí

Právo, Stáňa Seďová

Aféra na automobilový koncern VW, kam patří i Škoda Auto, praskla v září 2015. Nyní se ukazuje, že kauza Dieselgate má větší záběr. Podvodný software by měl být opraven aktuálně u 154 tisíc českých aut, a to i těch se staršími motory, než se původně tvrdilo. České ministerstvo dopravy ale řidiče k úpravě motoru nemá jak donutit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Upravené diselové motory mají například i některé vozy Škoda Roomster

Článek

Jste-li majiteli vozu Škoda, Volkswagen, Audi či Seat se starším motorem a žili jste v domnění, že aféra Dieselgate se vás netýká, protože podvodný software byl nainstalován jen novějším motorům, spletli jste se.

Nejprve se mluvilo o motorech z roku 2014 a novějších, v průběhu aféry, jež se podle Volkswagenu týká 11 miliónů naftových aut na celém světě, automobilka svolala ke kontrole vozy i z roku 2009 až 2015.

I starší vozy

Koncern Volkswagen však upozorňuje, že problém se v ČR týká i vozů s motory vyrobenými ještě o dva roky dříve.

Ze zákazníků, kteří již byli pozváni, se k dnešnímu dni dostavila více než třetina
Vítězslav Pelc, Škoda Auto ČR

„Dotčeny jsou vozy vybavené vznětovým motorem řady EA 189 o objemu 1.2, 1.6 a 2.0 vyráběné přibližně od poloviny roku 2007. Počet vozidel těchto značek na českém trhu je 58 tisíc, z toho vozů značky Audi zhruba 9 tisíc,“ konkretizoval Jan Klíma z firmy Porsche ČR, která zajišťuje komunikaci koncernu.

„V současné době již byla dopisem oslovena zhruba polovina majitelů dotčených vozů Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen užitkové vozy,“ doplnil Klíma.

Škodovek má u nás takto upravené motory 96 tisíc. „Problematika se týká modelů Fabia II (2009 až 2014), Roomster (2009 až 2015), Rapid (2011 až 2015), Yeti (2009 až 2015), Octavia II (2009 až 2013) a Superb II (2009 až 2015) s motory typu EA189,“ řekl Právu Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto ČR

„Ze zákazníků, kteří již byli pozváni, aby se servisní akce se svými vozy zúčastnili, se k dnešnímu dni k provedení technických opatření do servisů dostavila více než třetina,” dodal. (Technická opatření byla v Česku zahájena 16. května 2016 – pozn. red.)

Za neuposlechnutí výzvy nic nehrozí

Přestože aféra vyvolala obrovské reakce ve Spojených státech a následně v Evropě, u nás jde v podstatě o morální problém. Nikdo a nic Čechy nedonutí, aby nechali nápravu na jejich voze provést. Při kontrole změnu nikdo nepozná.

„Svolávací akce pro provozovatele vozidel není povinná. Na kontrole STK potíže nepředstavuje, změny softwaru se vztahují k homologační zkoušce. O úspěšnosti této svolávací akce nemáme bližší informace. Rolí ministerstva dopravy je pouze zprostředkovat VW, aby doručil pozvánku na svou servisní akci příslušným majitelům vozidel. Těmito údaji disponujeme díky registru vozidel, do nějž kvůli ochraně osobních údajů nemůže mít výrobce přístup,“ vysvětlil roli ministerstva dopravy Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Automobilový koncern, který nyní obesílá české řidiče s pozvánkou do servisu, instaloval v inkriminovaných letech do vozů software, jenž umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí. Chytrý software uměl rozpoznat, když se auto nacházelo v režimu měření emisí, a změnil nastavení řídicí jednotky tak, aby vůz plnil požadované parametry.

V USA dostanou cenu auta nebo 250 tisíc

Na majitele dotčených vozů nyní čeká až 60minutový zásah v autorizovaném servisu, po kterém, jak se mnozí z automobilové obce bojí, jejich auta ztratí na výkonu a přiškrcením motoru se jim zvýší spotřeba. Tomu se však koncern brání.

„Servisní akce je dobrovolná, avšak provedení úprav doporučujeme všem zákazníkům. Cílem vývoje technických opatření je, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry, hodnoty emisí CO2, hlučnost i životnost beze změny. U vozidel, kde již bylo servisní opatření provedeno, jsme tohoto cíle dosáhli,“ sdělil redakci Klíma.

Tento zákrok je zachycen v servisním plánu vozidla, které také dostane akční nálepku do oblasti prohlubně pro náhradní kolo.

Mnozí řidiči se také rozčilují, že kromě cesty, času stráveného v servisu a očekávaného zhoršení vlastností vozu je automobilka nijak pozitivně nemotivuje.

Výměna oleje zdarma či slevy na příslušenství k automobilu vyznívají poněkud úsměvně ve srovnání s majiteli vozů ve Spojených státech amerických. Tam Volkswagen svým zákazníkům nabídl odkup některých vozů s výkupní cenou ve výši ceny tržní ze září roku 2015.

Pokud se rozhodnou si vůz ponechat, mají nárok na odškodnění ve výši 5 až 10 tisíc dolarů, tedy až 250 tisíc korun. Našli se i evropští majitelé, kteří s automobilkou vstoupili do soudního sporu, ti na rozhodnutí čekají.

Související články

Výběr článků

Načítám