Hlavní obsah

Demonstranti v Ostravě budou žádat práci

Novinky, Anna Bortlíčková
OSTRAVA

Demonstraci na podporu zaměstnanosti uskuteční v květnu v Ostravě Regionální rada odborových svazů (RR OS). Rozhořčení u odborových předáků vyvolaly informace o návrhu usnesení k výstavbě dálnice D47, který připravilo ministerstvo dopravy pro pondělní jednání vlády.

Foto: Archív MJVM

Pohled na starou mapu Zlína ukazuje i cíl vycházky - Hradíšťko - kopec mezi Zlínem a Kudlovem

Článek

"Shodli jsme se na tom jednoznačně na čtvrtečním jednání rady, kde zazněla ostrá kritika vlády," řekl po skončení zasedání RR OS její předseda Jan Sábel.

Rada sdružuje 21 odborových svazů se 165 tisíci členů. Odbory jsou značně znepokojeny neustálým růstem nezaměstnanosti v kraji a kritizují Prahu, že pro oživení kraje téměř nic nedělá.

"Podle vládního usnesení o výstavbě dálnice D47 má vláda ukončit jednání s firmou Housing & Construction a odstoupit od realizační dohody mezi ČR a tímto investorem z 25. června 2002. Na rozestavěný úsek má vláda dát 500 mil. korun a do konce května má předložit návrh na financování výstavby D47 od roku 2004 do ukončení v roce 2009. Dalším bodem navrhovaného usnesení je vypořádání finančních nároků z důvodu odstoupení od realizační dohody," informoval Sábel.

Zdržení by trvalo více než 30 měsíců

"Myslíme si, že stavba dálnice je oddalována úmyslně," prohlásil. Podle odborových předáků, ale také podle senátora Václava Roubíčka (nez. za ODS) by se stavba dálnice v případě hledání nových možností financování a vypsání výběrového řízení zdržela nejméně o 30 měsíců.

"Šokovalo mě, když jsem se včera dozvěděl, jaké usnesení je připravováno do vlády. Je mi jedno, kdo dálnici postaví. Myslím však, že smlouva a cena byly vylepšeny natolik, že je to akceptovatelné. Jestliže vláda řekne, že smlouvu s Housing & Construction vypoví, měla by také říci, kdo, jak a kdy dálnici postaví," řekl Roubíček.

"Dálnice není samospasitelná, ale bez ní se region nevzpamatuje, nemáme jinou alternativu spojení se světem. Ze zkušeností jiných zemí víme, že podél trasy dálnice nastává nesmírné oživení investic v malém a středním podnikání. Po dobu stavby by vzniklo 15 až 20 tisíc pracovních míst," uvedl vládní zmocněnec pro Ostravsko Vítězslav Zamarský.

Dodal, že ročně stát dává do sociálního zabezpečení  Moravskoslezského kraje 42 miliard korun, tudíž rozdíl v ceně výstavby dálnice, kvůli němuž je smlouva s Housing & Construction zpochybňována, je zanedbatelný.

Podle Zamarského v případě, že vláda od smlouvy odstoupí, nutně klesne prestiž státu a v Evropě může být zpochybňována naše schopnost vyjednávat.

D47 znamená až 30 tisíc nových míst

"Ze studie profesora Petra Zahradníka vypracované pro CzechInvest vyplývá, že pokud dálnice bude postavena do roku 2009, bude tady do roku 2013 vytvořeno 20 až 30 tisíc nových pracovních příležitostí," sdělil Sábel. Zdůraznil, že koncem roku se v kraji očekává zvýšení nezaměstnanosti na 110 tisíc osob. "My se však domníváme, že to bude číslo ještě vyšší," zdůraznil.

"To, že vláda by měla ukončit jednání s izraelským investorem dálnice a odstoupit od realizační smlouvy je pro nás naprosto nepochopitelné a nepřijatelné," prohlásil.

"Jsem z toho velmi smutný. Už pak nevím, jak nám chce centrum pomoci," řekl senátor Roubíček. "Premiér a ministři sem přijedou, jen naslibují a odjedou," podotkl Sábel. Připravovaná demonstrace bude podle něj nejen odborářská, ale určena bude i pro širokou veřejnost: "Vyzveme také nezaměstnané, aby se mítinku zúčastnili."

Související články

Výběr článků

Načítám