Článek
Nová trať vedoucí ulicemi Vlastina a Drnovská obslouží Dolní Liboc a sídliště Na Dědině. Obratiště Dědina vzniklo v blízkosti nové bytové zástavby u křížení ulic Dědinská a Drnovská.
Tramvajová trať Divoká Šárka – Dědina je dvoukolejná, začíná výjezdem ze stávající smyčky Divoká Šárka, ve které byla v rámci výstavby nové tratě snesena vnější kolej nacházející se v blízkosti přírodní památky.
Nová trať po výjezdu ze smyčky Divoká Šárka pokračuje Evropskou ulicí ke křížení s Vlastinou ulicí. Na začátku tratě, u křižovatky s Libockou ulicí, se nachází první dvojice zastávek Divoká Šárka. Ty budou sloužit pro společné odbavování tramvajových, autobusových a do budoucna také trolejbusových spojů.
Dále budou tramvajové linky pokračovat přes zastávky Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského do konečné smyčky Dědina.
Provoz na trati zahájil pražský dopravní podnik již v neděli. Na nové koleje ale vyjely během odpoledne pouze speciální spoje mezi stanicemi Nádraží Veleslavín a Dědinou. Speciální linka 30 byla v provozu pouze od čtrnácti do osmnácti hodin. Zájem o jízdy byl ale mezi takzvanými šotouši, tedy fanoušky kolejové dopravy, obrovský.
Ve dne tramvají, v noci autobusem
Do zastávky Dědina jsou od pondělního rána prodlouženy denní tramvajové linky 20 a 26 z obratiště Divoká Šárka. Naopak noční tramvaje nový úsek neobslouží. Podle technického ředitele pražského dopravního podniku Jana Šurovského to zajistí noční autobusové spojení. „Noční linka 91 zůstává na konečné v Divoké Šárce. Vyplynulo to z předběžného hlukového posouzení. Pokud úspěšně vyhodnotíme, že tramvajová trať je lepší, než byly plánovány hlukové dopady, tak by sem mohla být prodloužena i ta noční linka 91,“ vysvětlil.
Z oblasti Petřin přes Divokou Šárku a ve směru na letiště zajišťuje nyní na Dědinu provoz autobusová linka 910.
Náročná stavba
Rok a čtvrt trvající stavba byla podle Šurovského náročná, a to hlavně kvůli tomu, že se tramvajová trať musela vestavět do již existujícího uličního profilu.
Výstavbou trati se podařilo naplnit více než 40leté plány hl. m. Prahy. První myšlenka na tuto trať padla již v osmdesátých letech minulého století.
Architekti představili svou vizi, jak by mohlo vypadat nábřeží pod Letnou
Předpokládané náklady výstavby tratě činí 839,5 mil. korun, část z nich pokryjí dotace Evropské unie z Operačního programu Doprava 2.
„Pracovalo se nejen nad zemí, ale i pod zemí, kde byly mimo jiné provedeny přeložky vodovodů velkých profilů a vybudována retenční nádrž pod ulicí Drnovská, na níž bylo nezbytné provést i přeložku komunikace. Tím, že jde o zastavěné území, byly kladeny vysoké nároky na zachování jeho obslužnosti a na minimalizaci dopadů na životní prostředí,“ sdělil člen představenstva a obchodní ředitel zhotovitele, společnosti Subterra Jiří Tesař.
„Letos jsme v Praze zprovoznili tři tramvajové tratě o celkové délce téměř přesně pět kilometrů, což je za uplynulých dvacet let zatím největší porce od zprovoznění tramvajové tratě na Barrandov v roce 2003. Je to v součtu dokonce více než zmiňovaná trať Hlubočepy – Sídliště Barrandov,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Všechny tři tratě nevznikaly lehce, stavebně zejména nejnovější na Dědinu byla pověstným prubířským kamenem realizována navíc ve velmi úzké koordinaci s výstavou nové trolejbusové tratě na Letiště Václava Havla Praha. Příští rok nás nicméně čeká zahájení násobně náročnějšího projektu, a to výstavba nové tramvajové tratě v absolutním centru Prahy – na Václavském náměstí,“ dodal Witowski.
Sto tisíc tun zeminy
Při výstavbě tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina byly provedeny zemní práce a vytěženo bezmála sto tisíc tun zeminy. V rámci přeložek inženýrských sítí a samotné výstavby zhotovitel uložil více než 3,5 kilometru nových vodovodních a kanalizačních potrubí, přes deset kilometrů kabelů pro vedení silové elektriky a více než 15 kilometrů sdělovacích a optických kabelů.
Kromě toho zhotovitel zrealizoval přeložky plynovodu v délce 800 metrů a několik kratších přeložek horkovodu. Obnovil nebo položil celkem 13 170 metrů kamenných obrub.
Na celkem 1 213 m2 tratě je tramvajový svršek v mlatu, 8 741 m2 tvoří zákryt z litého asfaltu (zejména na Evropské a v první třetině Vlastiny ulice po křižovatky s ulicí U Silnice), 1 461 m2 travní koberec a 3 059 m2 kamenná dlažba.
Na trati je nainstalováno 4 323 betonových a 638 dřevěných pražců, dvě výhybky a kolem 580 tun kolejnic. Na 98 stožárech je nataženo 5 510 metrů trolejového drátu. V rámci sadových úprav bude vysázeno celkem 176 stromů a 8 452 keřů.
Kolem trati plánuje Praha vystavět také parkovací dům právě pro místní obyvatele, kterým trať ubrala místa pro parkování. Vejde se do něj 290 vozidel a město za stavbu zaplatí přibližně 290 milionů, což je podle pražského náměstka Zdeňka Hřiba z Pirátské strany v současné době běžná cena.
Praha plánuje trať z Dědiny prodloužit k nově budovanému terminálu Dlouhá Míle. Ten by měl být dokončen v roce 2030 současně s tramvajovou tratí, která přemostí Pražský okruh.
„V červenci Rada HMP uložila DPP úkol, aby začal projekčně připravovat prodloužení tratě z Dědiny k budoucímu dopravnímu terminálu Dlouhá Míle u budoucí zastávky železnice na letiště. Připravujeme také tramvajovou trať do Suchdola a prověřujeme možnosti výstavby tratě, která by propojila Prahu 6, Troju a Prahu 8, tři městské části, které doposud nemají přímé kapacitní spojení MHD,“ dodal náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Na Dědinu, do Slivence a kam dále?
V minulém týdnu byla také slavnostně zprovozněna tramvajová smyčka Slivenec ve stejnojmenné městské části. Šlo o 415 metrů dlouhou druhou část etapy úseku Sídliště Barrandov-Holyně-Slivenec.
Výstavba druhé části trvala 253 dnů, resp. 36 týdnů. Jejím zhotovitelem byla společnost STRABAG Rail, stejně jako prvního úseku. Smluvní náklady na výstavbu druhé etapy činily 233,1 milionu korun. DPP do Slivence prodloužil provoz denních tramvajových linek č. 4 a 5, a také spoje noční tramvajové linky č. 94.
Mimo tyto tratě plánuje Praha prodloužit koleje na Pankráci blíže k obchodnímu centru Arkády Pankrác, a to kvůli nutnému uzavření stanice metra na lince C z důvodu výstavby stanice na lince D. Dále by se měla v příštím roce začít stavět trať v horní části Václavského náměstí. V současnosti se staví Dvorecký most, přes který tramvaje vyjedou koncem roku 2025. V plánu má hlavní město vybudovat trať skrze Jeremenkovu ulici až do Michle v Praze 4.