Článek
Na základě rozhodnutí ministerstva dopravy ze 13. října mělo být odstraněno pět billboardů na pravé straně dálnice D11. Jeden z nich odstranil sám vlastník, druhý pak 25. října odstranilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Tři billboardy však na dálnici zůstaly. Majitel Czech Outdoor je pokryl novým sdělením, že jde o takzvaný „prodejní automat pomoci řidičům“. K čemu má „automat“ sloužit, je nejasné. Na první pohled vypadá jako normální billboard.
„Dle mých informací se jednalo o zkušební pilotní projekt pro nejmenovaného zadavatele, který se však zřejmě do reálného obchodního nasazení nakonec nedostane. Více informací vám bohužel nemohu sdělit,“ reagoval na dotaz Novinek Marek Pavlas ze skupiny BigBoard, do které společnost Czech Outdoor patří.
Vlajky i „automaty” musí pryč
Nabízí se spekulace, že jde o další pokus vyhnout se odstranění billboardů nahrazením reklamy nekomerčním sdělením. V dokumentu, který Novinky získaly od ŘSD prostřednictvím žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím, se objevila formulace, která tuto spekulaci podporuje.
„Jejich vlastník (Czech Outdoor) provedl změnu reklamního zařízení na jinou věc provozovanou na dálnici (automat pomoci řidičům) – na toto se nevztahuje původní rozhodnutí MD a odstranit jej můžeme až po vydání nového rozhodnutí MD,” stojí v dokumentu.
Ministerstvo dopravy i ŘSD však svorně tvrdí, že tato formulace neodpovídá realitě. „Vlastníci dostali pronájem na reklamní zařízení. Je nesmysl, že by se změnou billboardu mohli jakkoliv vyhnout povinnosti odstranit zařízení,“ řekl Novinkám mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„Pokud ministerstvo dopravy zaslalo výzvu k odstranění reklamního zařízení vlastníkovi a ten ji neuposlechl, je povinností Ředitelství silnic a dálnic zakrytí a odstranění provést, a to bez ohledu na reklamu, která je na něm umístěna,“ souhlasí s Rýdlem jeho kolega z ministerstva dopravy Jakub Stadler.
Podobný případ už se udál na přelomu srpna a září, kdy provozovatelé řadu billboardů pokryli obrazem české vlajky s tím, že nyní nejde o komerční sdělení. I v tomto případě musely být billboardy odstraněny.
Odstraňování se táhne od září
Pomalé odstraňování billboardů komplikuje fakt, že je ŘSD musí odstraňovat na své náklady a ty teprve zpětně vymáhá po vlastnících billboardů. „Za nejdůležitější považujeme, že se konečně podařilo přimět vlastníky, aby začali plnit svoji zákonnou povinnost a sami odstraňovali reklamní zařízení,“ zdůraznil Rýdl.
Rázně se k problému postavil Olomoucký kraj. „Pokud by (vlastníci billboardů) výzvu neuposlechli a poutač neprodleně neodstranili, hrozila by jim pokuta až 200 tisíc korun a v případě vlastníka pozemku až 300 tisíc korun,“ sdělil médiím zástupce vedoucího dopravního odboru tohoto kraje František Pěruška.
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích, která majitelům reklamních ploch nařídila již 1. září po předchozí pětileté lhůtě z bezpečnostních důvodů jejich odstranění. Navzdory tomu většina z nich u komunikací zůstala.
Po následující prvotní výzvě měli majitelé billboardů ze zákona ještě pět dní na nápravu stavu. Pokud ani pak reklamní plochu neodstranili, úřady měly reklamu do 15 dnů zakrýt a billboard následně zlikvidovat. Náklady spojené s odstraněním jednoho billboardu se podle ŘSD pohybují v řádu desítek tisíc. [celá zpráva]