Článek
V oznámení indických úřadů z 30. září stojí, že Volkswagen dovoz „téměř celého“ vozu v nesmontovaném stavu chybně deklaroval a nesprávně klasifikoval jako „jednotlivé díly“, na které se uplatňuje pouze pětiprocentní až 15procentní clo. To je podstatně méně než indickou legislativou daná dovozní daň 30 až 35 procent pro automobilky.
Volkswagen měl na odpověď 30 dní, jestli už tak učinil, ale neuvedl. Agentuře Reuters firma sdělila, že je „zodpovědnou organizací, která plně dodržuje všechny globální a místní zákony a předpisy“. Oznámení analyzuje a s úřady plně spolupracuje.
Chybně deklarovaný dovoz podle Indie neprováděla jen indická pobočka Volkswagenu pro model SUV Tiguan, ale také Škoda Auto Volkswagen India pro své modely Superb a Kodiaq nebo Audi pro modely A4 a Q5, uvedla agentura.
Volkswagen prodává v Číně kontroverzní továrnu
Celkem měla firma od roku 2012 na dovozních clech a několika souvisejících poplatcích uhradit kolem 2,35 miliardy dolarů, místo toho ale zaplatila pouze 981 milionů. Vznikl jí tak výše zmíněný nedoplatek 1,36 miliardy dolarů.
Aféra dieselgate
Desítky miliard na pokutách, odškodném a programech odkupu musel Volkswagen platit v souvislosti s takzvanou kauzou dieselgate. Automobilka v září 2015 po obvinění amerických úřadů přiznala, že do milionů naftových aut po celém světě nainstalovala software, který umožňoval manipulovat s emisními testy. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než v běžném provozu.
Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů Audi nebo české automobilky Škoda. Soud v Německu za podíl na kauze uložil někdejšímu šéfovi Audi Rupertu Stadlerovi podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců.
Zpráva o daňovém nedoplatku Volkswagenu v Indii přichází v době, kdy společnost prochází náročným obdobím. Vedení firmy chce snížit náklady o miliardy eur, a to prostřednictvím snižování mezd, propouštěním a zavíráním některých závodů. Proti tomu ale hlasitě vystupují odbory, které od prosince hrozí stávkami.