Článek
Akcie VW ráno ztrácely deset procent. "Další týden, další šok v příběhu VW," uvedl analytik Stuart Pearson ze společnosti Exane BNP Paribas. Během dopoledne ale akcie koncernu ztráty částečně odmazaly a proti úternímu závěru se obchodují levněji o necelých pět procent.
Zhruba 800 tisíc vozů z koncernu Volkswagen podle úterní zprávy zřejmě do ovzduší vypouští více emisí oxidu uhličitého, než uvádí výrobce, a má rovněž vyšší spotřebu pohonných hmot. Koncern uvedl, že nově zjištěné nesrovnalosti by mu mohly způsobit hospodářskou újmu kolem dvou miliard eur (54 miliard korun). [celá zpráva]
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Škoda prověřuje, o jaké vozy jde
Nově zjištěné nesrovnalosti kolem emisí oxidu uhličitého se podle mluvčího koncernu týkají převážně naftových automobilů včetně vozů Škoda Octavia. Zahrnují ale i menší počet benzínových automobilů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto ve středu nesrovnalosti v údajích o emisích u svých aut potvrdila. Kolika a jakých vozů se problém týká, ale nesdělila. "Zatím můžeme potvrdit, že toto téma by se mělo dotýkat i některých vozů Škoda. Celou záležitost nyní prověřujeme s kolegy z Volkswagen Group a více informací poskytneme hned, jak budou k dispozici," řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.
Ťok jedná o problémech v Německu
„Tato zpráva je pro mě překvapením. Nicméně oceňuji, že s ní přišel koncern VW sám, když na problém narazil při interním šetření,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ten se ve středu v Berlíně setká s ministrem dopravy SRN Alexanderem Dobrindtem.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
„Budeme jednat o dalším postupu v problematice kauzy dieselových motorů a budeme se věnovat i tomuto novému zjištění. Řešit chceme především otázku povinných kontrol a ochrany vlastníků dotčených automobilů,” dodal Ťok.