Článek
Loď, která důležitý průplav zablokovala, když uvázla napříč, se podařilo po několika hodinách otočit a cestu částečně splavnit. Definitivní vyproštění však může trvat i několik dnů.
Zablokovaná vodní cesta umocňuje zátěž dodavatelských řetězců, které už se potýkají s dopady pandemie a s nárůstem poptávky. Námořní dopravu navíc komplikuje nedostatek kontejnerů a přetížené přístavy.
Kapacita lodí mezi Asií a Evropou je plně vytížená kvůli vysoké poptávce evropských dovozců. Evropské přístavy se kvůli protipandemickým opatřením potýkají s nedostatkem pracovní síly, upozornil Greg Knowler z poradenské společnosti IHS Markit.
Zablokovaný Suez může ovlivnit až 15 procent kontejnerové dopravy
V tuzemsku ekonomové větší problémy zatím neočekávají. „Zásadní problémy v Česku to nezpůsobí. Zpoždění v délce jednotek dnů je nyní nerozeznatelné od zpoždění z jiných příčin,“ sdělil Novinkám hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
„Globální logistické sítě jsou covidem roztrhány více, než co může způsobit jedna zaseklá loď v Suezu. Za normálních okolností by starý kanál nemohl stačit a fronty by stejně vedly ke zpožděním, nyní je však globální doprava pod normálem,“ dodal.
Suezem ročně propluje 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19 tisíc lodí, což je přes 50 plavidel denně.
Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodě vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru. Zhruba 90 procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě.