Článek
Zakázku za 52 miliónů korun zadal začátkem loňského října ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bez soutěže společnosti Deloitte. Odvolával se přitom na nedostatek času. Zadání zakázky bez soutěže kritizoval například i premiér Bohuslav Sobotka.
V zatím nepravomocném rozhodnutí úřad ministerstvu nařídil zaplatit pokutu 250 tisíc korun.
S rozhodnutím nesouhlasí ministr dopravy Dan Ťok (ANO). „Nesouhlasíme a podáme rozklad,” uvedl Ťok.
Pokud bude trvat na potřebě mýtného poradce, znamenalo by to novou soutěž a další zpoždění tendru na mýtné, jehož výběr zajišťuje podle smlouvy do konce letošního roku firma Kapsch.
Zpoždění nahrává Kapschi
Příprava soutěže na provoz mýta se během roku 2015 výrazně neposunula a je téměř jisté, že mýtný systém bude další řadu měsíců spravovat bez výběrového řízení Kapsch.
Jedinou hmatatelnou změnou z loňského roku je rozdělení soutěže na dvě části, na menší soutěž o tříletou správu mýtných bran a hlavní navazující tendr na následný desetiletý provoz.
Ťok: Smlouvu by měla šetřit policie
Zdržení v přípravě tendru způsobilo podle Ťoka neřešení tohoto problému dřívějšími vládami. Problematická situace pak podle něj vznikla už v roce 2006.
„Tehdejší vládou byla podepsána smlouva, která nepočítala se svým koncem v roce 2016. Kontrakt nijak nezajišťoval přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým provozovatelem vzešlým z chystaného tendru,” popsal Ťok.
Dodatky smlouvy podle něj neumožnily státu mít mýtný systém plně pod kontrolou. „Z těchto důvodů by se problematickými dodatky měla zabývat policie. Je tu totiž důvodné podezření, že došlo před lety k trestnému činu,” doplnil ministr dopravy.
Od roku 2007
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Na mýtném od kamiónů a autobusů se loni v Česku vybralo 9,732 miliardy korun, což je nejvíc v historii.
Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.