Článek
Zadávacího řízení se účastnilo pět zájemců. Vítěz bude mít na starost výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku mezi Opatovcem a Mohelnicí, ale také provoz a údržbu úseku od Litomyšle po Opatovec. Ministerstvo dopravy to ve středu uvedlo v tiskové zprávě.
V prvním kole soutěže ministerstvo hodnotilo, zda předložené žádosti splňují zadání a kteří ze zájemců nejlépe naplnili technická kritéria. Podle komise zadavatele podmínky zadání splnili všichni účastníci, následně doporučila omezení jejich počtu na čtyři. S těmi bude ministerstvo dále jednat v soutěžním dialogu.
„Všichni splnili podmínky pro účast, takže rozhodl až počet bodů za referenční projekty obdobného charakteru,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Velké vánoční smíření na nové dálnici? Havlíček s Fialou v zádech poděkoval vládě
Dostavěno má být za pět let?
Pokud proti rozhodnutí nebudou vzneseny námitky, ministerstvo by mělo začátkem příštího roku vybraným konsorciím odeslat výzvu k účasti v soutěžním dialogu, což je druh výběrového řízení. V něm se s uchazeči bude finalizovat smluvní dokumentace.
„Celý proces zadávacího řízení směřujeme k výběru vítězného uchazeče tak, aby výstavba mohla začít v roce 2026. Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029,“ řekl Kupka.
Seznam uchazečů, kteří postupují do dalšího kola zakázky na dostavbu dálnice D35
- Konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V.
- Konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V.
- Konsorcium LitMo Dálnice, tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s.
- Konsorcium Via 35, tvořené společnostmi TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES
Dostavba zahrnuje dva úseky, 16,6 kilometru z Opatovce do Starého Města a 18,2 kilometru ze Starého Města do Mohelnice. Vybraný koncesionář má zároveň zajistit provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které stát staví mimo model PPP.
Dálnice D35 spojuje východ a západ ČR, je součástí sítě TEN-T a sítě evropských mezinárodních silnic. Její dostavba by měla odlehčit provoz v obcích, kterými vede současná silnice I/35, a dálnici D1.
Podle ministerstva se letos D35 stane nejvíce rozestavěnou dálnicí v ČR. Ve výstavbě bude najednou skoro 54 kilometrů. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících přibližně 63 kilometrů této dálnice.
V úterý byla plně zprovozněna dálnice D4, která byla prvním dálničním projektem PPP v Česku. To znamená, že na základě smlouvy se státem zahraniční konsorcium firem udělalo projekt, zajistilo financování stavby a nyní bude dálnici následujících 25 let udržovat provozuschopnou. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.
Dostavba 32 kilometrů nové dálnice a modernizace dalších 16 kilometrů starších úseků trvala 43 měsíců.