Článek
Zadávacího řízení se účastnilo pět zájemců. Vítěz bude mít na starost výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku mezi Opatovcem a Mohelnicí, ale také provoz a údržbu úseku od Litomyšle po Opatovec. Ministerstvo dopravy to ve středu uvedlo v tiskové zprávě.
V prvním kole soutěže ministerstvo hodnotilo, zda předložené žádosti splňují zadání a kteří ze zájemců nejlépe naplnili technická kritéria. Podle komise zadavatele podmínky zadání splnili všichni účastníci, následně doporučila omezení jejich počtu na čtyři. S těmi bude ministerstvo dále jednat v soutěžním dialogu.
„Všichni splnili podmínky pro účast, takže rozhodl až počet bodů za referenční projekty obdobného charakteru,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dostavěno má být za pět let?
Pokud proti rozhodnutí nebudou vzneseny námitky, ministerstvo by mělo začátkem příštího roku vybraným konsorciím odeslat výzvu k účasti v soutěžním dialogu, což je druh výběrového řízení. V něm se s uchazeči bude finalizovat smluvní dokumentace.
„Celý proces zadávacího řízení směřujeme k výběru vítězného uchazeče tak, aby výstavba mohla začít v roce 2026. Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029,“ řekl Kupka.
Seznam uchazečů, kteří postupují do dalšího kola zakázky na dostavbu dálnice D35
- Konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V.
- Konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V.
- Konsorcium LitMo Dálnice, tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s.
- Konsorcium Via 35, tvořené společnostmi TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES
Dostavba zahrnuje dva úseky, 16,6 kilometru z Opatovce do Starého Města a 18,2 kilometru ze Starého Města do Mohelnice. Vybraný koncesionář má zároveň zajistit provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které stát staví mimo model PPP.
Dálnice D35 spojuje východ a západ ČR, je součástí sítě TEN-T a sítě evropských mezinárodních silnic. Její dostavba by měla odlehčit provoz v obcích, kterými vede současná silnice I/35, a dálnici D1.
Podle ministerstva se letos D35 stane nejvíce rozestavěnou dálnicí v ČR. Ve výstavbě bude najednou skoro 54 kilometrů. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících přibližně 63 kilometrů této dálnice.
V úterý byla plně zprovozněna dálnice D4, která byla prvním dálničním projektem PPP v Česku. To znamená, že na základě smlouvy se státem zahraniční konsorcium firem udělalo projekt, zajistilo financování stavby a nyní bude dálnici následujících 25 let udržovat provozuschopnou. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.
Dostavba 32 kilometrů nové dálnice a modernizace dalších 16 kilometrů starších úseků trvala 43 měsíců.