Článek
Samotné kontroly na silnicích se pro celníky i policisty velmi změnily. Zatímco v minulosti při hlídkách sledovali přední skla vozidel, kde hledali nalepené známky, nyní jim pomáhá technika.
Pokutu nezaplatí minimum šoférů
V terénu jsou vybaveni kamerami a počítačem, který je propojen se systémem elektronických známek, a mohou tak přímo na silnici zjistit, jestli má řidič poplatek zaplacený.
Nepoctivé řidiče mohou odhalit také díky záznamům na mýtných bránách, které rovněž zaznamenávají poznávací značky, jež jimi projedou.
Zadali jste při koupi dálniční známky špatnou SPZ? Peníze vám vrátí
Policisté letos potrestali 7882 řidičů, kterým rozdali pokuty za více než sedm milionů korun. Celní správa nachytala 6977 řidičů, kteří zaplatili přes 8,8 milionu korun. „Naše zkušenosti s novým systémem jsou pozitivní,“ sdělila Právu mluvčí celníků Hana Prudičová.
Podle Prudičové drtivá většina řidičů uzná chybu a na místě zaplatí pokutu, která se může vyšplhat až na pět tisíc korun. Se sankcí za prvních pět měsíců letošního roku nesouhlasilo jen 39 řidičů a jejich případ se řeší ve správním řízení. Tam může padnout pokuta až 20 tisíc.
Ještě před epidemií, v roce 2019, celníci na tuzemských dálnicích chytili za prvních pět měsíců 7292 řidičů bez platné známky. Rozdali jim pokuty za více než 7,7 milionu korun. Policisté zase od předloňského února do konce května udělili sankci 5734 řidičům za více než 4,5 milionu korun.
Pokut za jízdu bez známky letos ubylo
Epidemie pak udeřila loni v březnu a to se už projevilo na klesajících číslech, když bylo u celníků odhaleno necelých 3900 nepoctivých řidičů, kteří zaplatili pokuty za 4,5 milionu. Policisté tehdy uložili 4706 pokut za více než 3,6 milionu korun. Letos je trend naopak stoupající.
Počet prodaných známek klesl
A podobně vypadají také statistiky z hlediska počtu prodaných dálničních známek. Řidiči jich letos nakoupili přes 2,9 milionu, což je proti předchozím dvěma rokům viditelný pokles. V roce 2019 se jich za stejné období prodalo přes 3,8 milionu a loni přes 3,2 milionu.
Řidič jel na D1 v protisměru, přišel o auto
I podle společnosti Cendis, která nový systém dálničních známek spravuje, je důvodem poklesu epidemie koronaviru. Svůj podíl na tom ale může mít také jedna z letošních novinek v podobě klouzavé platnosti elektronických známek.
Oproti starým papírovým známkám není jejich platnost vázána na kalendářní rok. Řidiči si mohou naopak platnost známky nastavit od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.