Hlavní obsah

Dálniční známky opět podraží

Novinky, Jiří Novotný
PRAHA

Dálniční známky na rok 2004 podraží. Zatímco vlastníci osobních aut mají za roční známku platit jen o stokorunu více než letos, pro nákladní vozidla bude zřejmě dražší o dva tisíce korun. Novinářům to v pondělí sdělil ministr dopravy Milan Šimonovský.

Foto: Policie ČR

Posprejované služební vozidlo

Článek

"Jaké přesně ceny pro jednotlivé kategorie vozidel a druhy dálničních známek budou, se ještě diskutuje. Podstatně vyšší zpoplatnění dálnic však chystáme pro rok 2005, hlavně pro nákladní auta," informoval ministr.

Roční dálniční známka pro auta do 3,5 tuny teď stojí 800 korun, měsíční 200 Kč a desetidenní 100 Kč. Za roční známku pro vozidla o váze od 3,5 do 12 tun se letos platí 6000 korun, a pro ještě těžší automobily je známka za 12 000 Kč.

Ministerstvo chystá elektronické mýtné

Dopravce ještě více znepokojují úvahy ministerstva dopravy o zavedení elektronického mýtného na českých dálnicích. ČR se v tom inspiruje příkladem Německa, kde se mýtné začne vybírat už letos v září. "V SRN se to bude týkat nákladních automobilů s hmotností nad dvanáct tun. Platit se bude v průměru 0,15 eura, tedy asi 4,50 koruny za každý kilometr ujetý po německých dálnicích," uvedl Šimonovský po pražském jednání s německým spolkovým ministrem dopravy, stavebnictví a bytové výstavby Manfredem Stolpem.

Šimonovský odhaduje, že čeští dopravci za mýtné ročně v SRN zaplatí kolem dvou miliard korun. Podle sdružení Česmad Bohemia to může vést ke krachu některých dopravních firem. Vždyť například za cestu po dálnici z Drážďan do Kolína nad Rýnem zaplatí řidič kamiónu na mýtném osmdesát eur, tedy přes 2500 korun.

Taková cena se zdá vysoká i Šimonovskému. Přesto potvrdil, že je již rozhodnuto zavést elektronické mýtné nejen v ČR, ale i ve všech sousedních zemích. Měl by to být jednotný systém. Letos padne rozhodnutí o jeho podobě, a pak bude následovat výběrové řízení na organizaci, která to bude zajišťovat. "V ČR chceme elektronické mýtné zavést do tří let. Máme zájem, aby se vlastníci těžkých nákladních aut podíleli větším dílem na úhradě nákladů na opravy a údržbu dálnic," prohlásil Šimonovský.

Německo urychlí propojení dálnic

Stolpe ujistil Šimonovského, že považuje za jednu z priorit urychlené propojení německé dálniční sítě s českou. Německo má nyní se svými sousedy dvacet osm hraničních přechodů, propojených z obou stran dálnicemi. S Českem však zatím ani jediný. První vlaštovkou by měl být přechod Krásný Les, kde se hraničním mostem spojí v roce 2005 německá dálnice A17, budovaná od Drážďan, s českou D8 (Praha - Ústí nad Labem).

Na západním okraji Drážďan byl v říjnu 2001 uveden do provozu první úsek A17, dlouhý 3,6 km. Letos na podzim se předpokládá otevření dalšího, devět kilometrů dlouhého a stavebně náročného úseku se třemi tunely. Ten už napojí dálnici A17 na dosavadní státní silnici B170, vedoucí z Drážďan k hraničnímu přechodu Altenberg-Cínovec.

Německo je podle Stolpeho připraveno dokončit v letech 2005 a 2006 také dálniční napojení z Rozvadova, kde nyní končí česká dálnice D5, k Amberku. Motoristé se pak dostanou po dálnici z Prahy až do Paříže. Kvůli problémům se stavebními povoleními se však zpozdí stavba úseku kolem Amberku, která začne v roce 2004.

Výběr článků

Načítám