Článek
"Ministr dopravy Milan Šimonovský předloží tento návrh vládě ke schválení na jejím příštím zasedání 21. července," řekla ve středu Právu tisková mluvčí MD Ludmila Roubcová. Jak připomněla, pro osobní auta se cena dálničních známek změní poprvé od roku 1998. Tehdy z roku na rok zdražily o plnou polovinu ze 400 na 800 korun.
Dálniční známky budou nadále roční, měsíční, desetidenní a pro automobily nad dvanáct tun i jednodenní. Ta jediná má zlevnit z nynějších 300 na 250 Kč.
Pro vozidla do 3,5 tuny bude roční známka za zmíněných 900 korun, měsíční zdraží o padesátikorunu na 250 Kč a desetidenní známka o stejnou sumu na 150 Kč.
Nákladní auta od 3,5 tuny do 12 tun by měla ročně platit sedm tisíc korun, tedy o tisíc korun více než letos. Známka pro vozidla těžší než 12 tun by měla zdražit o dva tisíce korun na 14 tisíc korun.
Známky za tři roky nahradí mýtné
Ministr už dříve potvrdil, že podstatně vyšší zpoplatnění dálnic se chystá na rok 2005, zejména pro nákladní auta. Od roku 2006 by se pak už mělo i v České republice vybírat za průjezd dálnicemi elektronické mýtné, podobně jak to již od letošního 31. srpna čeká české kamióny v Německu.
Elektronické mýtné chce ministerstvo zavést až po vyhodnocení zkušeností z Německa a Rakouska a v koordinaci s ostatními zeměmi střední Evropy.
Stát za dálniční nálepky ročně utrží kolem 1,8 miliardy korun. Peníze z prodeje známek tvoří příjem Státního fondu dopravní infrastruktury.
Dopravci: ČR patří mezi drahé státy
Ministerstvo návrh na zvýšení poplatků projednalo s dopravci. Ceny se zvýší o kumulovanou inflaci za dobu, kdy se známka nezdražovala. Jakýkoli růst nákladů je sice podle generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia Martina Špryňara pro dopravce nepříjemný, navržená cena známky pro kamiony je však přijatelná. Původně se totiž uvažovalo až o 20 tisících za roční známku pro vozidla nad 12 tun.
Nicméně ve srovnání se zahraničím je poplatek za užívání dálnic v tuzemsku vysoký, poznamenal Špryňar. Například poplatek, který v současnosti platí za užívání dálnic v Německu, Beneluxu, Dánsku a Švédsku, je na kilometr šestkrát nižší než v Česku.