Článek
„Očekáváme, že mýtné v roce 2009 vynese nejméně šest miliard korun. Z toho 2,8 miliardy dostane společnost Kapsch jako úhradu za vybudování a provozování mikrovlnného mýtného systému. Čistý výnos by tedy měl být asi 3,2 miliardy, z čehož 1,5 miliardy půjde na rozvoj zmíněných telematických služeb,“ sdělil v úterý ředitel SFDI Gustáv Slamečka.
Návrh rozpočtu SFDI na rok 2009, který bue vs středu projednávat vláda, ovšem počítá z výnosem z mýtného jenom 3,8 miliardy korun. „Je to pouze metodická záležitost, reálný výnos by skutečně měl být nejméně šest miliard. Ztrátové mýtné určitě nebude,“ řekl Slamečka.
Platit bude téměř půl miliónu aut
V Česku bylo mýtné na dálnicích a rychlostních silnicích zavedeno 1. ledna 2007. Platit ho musejí vozidla o hmotnosti 12 a více tun, tedy těžké kamióny a autobusy. „Za celou historii mýtného v ČR se vybralo již přes deset miliard korun. Letos se výběr ve srovnání s loňském zvedl o pětinu. Jsou tak vytvořeny předpoklady, aby za letošní rok mýtné vyneslo až 6,5 miliardy korun,“ řekl Právu šéf firmy Kapsch Karel Feix.
V parlamentu je navíc už vládní návrh novely silničního zákona, podle nějž se od ledna 2009 placení mýtného rozšíří na všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny. Ministr dopravy Aleš Řebíček nepochybuje, že to projde. K dnešním 330 000 vozidlům, která jsou v ČR zapojena do mýtného systému, přibude po rozšíření mýtné povinnosti dalších až 150 000 nákladních aut. To by mohlo roční výnos zvednout dokonce na sedm miliard korun.
Výstavba dálnic se prý nezpomalí
„Návrh rozpočtu SFDI počítá pro rok 2009 s celkovými příjmy i výdaji ve výši 84,422 miliardy korun, což je o 3,445 miliardy méně než letos,“ informoval Slamečka. Na financování výstavby nových dálnic, silnic a železničních tratí má přitom SFDI dostat od státu jen 38 miliard korun, zatímco letos je to 45 miliard. Ministerstvo dopravy přesto tvrdí, že termíny dokončení dálnic se kvůli tomu neprodlouží. „Garantujeme, že žádné dálniční stavby nebudou ohroženy,“ ujistil už náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Jak připomněl, v roce 2009 se naopak zvýší příspěvek z fondů Evropské unie na 38 miliard korun. Dalších deset miliard bude mít SFDI k dispozici díky půjčce od Evropské investiční banky.
Že se rozvoj dálniční sítě nezpomalí, je přesvědčen i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfred Brunclík. „S žádným zeštíhlením či zpomalením dálničních staveb kvůli nižšímu rozpočtu SFDI nepočítáme. Maximálně se může stát, že se o něco protáhnou terénní úpravy kolem dálnic. Na zprovoznění nových úseků to vliv mít nebude,“ uvedl Brunclík.