Hlavní obsah

Dálniční most v Ostravě je pro auta nad 3,6 tuny nebezpečný

Právo, Radim Vaculík
Ostrava
Aktualizováno

Jeden ze dvou problémových nájezdových mostů na dálnici D1 (dříve D 47) v Ostravě-Přívoze má až devětkrát nižší nosnost, než by měl mít. Vyplývá to z výsledků měření odborníků z posledních dnů určených pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má Právo k dispozici.

Foto: Pavel Karban, Právo

U nájezdů na D1 jsou značky upozorňující na to, že auta těžší než 3,5 tuny musí jinudy

Článek

Za běžného provozu na dálnici, kdy jede po mostě současně více automobilů, by měl most ve Slovenské ulici v Přívoze zvládnout při průjezdu jednoho vozidla zatížení 32 tun. Podle odborníky vypočteného současného stavu ale snese jen 3,6 tuny. Jeho nosnost je podle závěrů expertů snížena výrazným, až kritickým způsobem.

Most za zhruba čtyřicet miliónů korun je přitom jen šest let starý a v běžném provozu funguje teprve čtyři roky. Pokud by na most vjel pouze samostatně jeden kamión o třech nápravách a žádné jiné auto, konstrukce by měla vydržet zatížení 80 tun.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Jenže podle měření expertů ten v Ostravě snese jen něco málo přes 26 tun, tedy třikrát méně. Kamióny s návěsem přitom podle vyhlášky mohou vážit až třicet tun, tedy víc, než je aktuální nosnost mostu. V případě, kdy by na most vjela vozidla přesahující naměřenou aktuální nosnost, konstrukce by to nemusela vydržet.

„Pokud by byla aktuální nosnost překročena, nelze vyloučit nějaké dramatické destrukční změny,“ řekl ve čtvrtek Právu zdroj blízký vedení ŘSD, seznámený s výsledky měření. V podobném duchu jsou i závěry samotných expertů.

Stav mostu se zhoršuje

„Z vypočtených hodnot zatížitelnosti je patrné, že stav konstrukce (mostu) je závažný. S uvažováním vedlejších zatížení a vlivů je únosnost konstrukce dokonce již vyčerpána,“ napsali šéfům ŘSD. A jimi změřená aktuální nosnost prý navíc nemusí dlouho platit, protože stav mostu se průběžně zhoršuje.

Svědčí o tom i fakt, že už loni v dubnu se i s druhým nájezdem stal součástí arbitrážních žalob na odpovědnou firmu Eurovia a podle ŘSD jsou na obou kritické vady. Postupně se kvůli vychýlení ložisek sesouvají a zatéká do nich voda z kanalizace vedené uvnitř mostů.

„Určuji platnost vypočtených hodnot (nosnosti mostu) jako velmi malou – v řádu týdnů,“ sdělil v dokumentu pro ŘSD špatnou zprávu jeden z expertů.

Navrhují dokonce rychlost 30 km/h

Už od 5. září nesmějí na oba mosty kvůli jejich havarijnímu stavu žádná nákladní auta a osobní pouze se sníženou maximální rychlostí 50 km/hod. Ani to ale podle závěrů odborníků nestačí.

„Doporučuji na mostě ponechat zákaz vjezdu všem nákladním vozidlům nad 3,5 tuny a snížit rychlost projíždějících (osobních) vozidel na 30 km/h,“ navrhl v dokumentu jeden z nich. Aby si ŘSD ověřilo dané výsledky měření, chystalo na dnešek velkou akci – zátěžové zkoušky.

Jenže kvůli neutěšenému stavu jednoho z mostů se uskuteční pouze na tom druhém, kde není nosnost ještě tolik snížena. „Je dokonce v tak vážném stavu, že zde kvůli bezpečnostním rizikům a možnému dalšímu zhoršení jeho stavu nebudeme zátěžovou zkoušku provádět,“ řekla Právu šéfka ŘSD Soňa Křítková.

Během těchto zkoušek zatížitelnosti druhého z mostů přes něj ŘSD nechá projíždět velmi nízkou rychlostí nákladní auta, přičemž pomocí instalovaných čidel budou odborníci měřit, jaký to bude mít na most vliv.

Výběr článků

Načítám