Článek
„Bude to úsek dlouhý zhruba padesát kilometrů, od exitu 84 Planá nad Lužnicí až po exit 131 Úsilné. Bude vybaven proměnným dopravním značením s možností vyznačení 150 kilometrů v hodině,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Podnik počítá s termínem okolo poloviny roku. Jeho šéf Radek Mátl dříve hovořil o červnu.
Zvýšená rychlost bude povolena jen za optimálních podmínek, jako je suchá vozovka, dobrá viditelnost i dopravní intenzita. Například za mlhy a deště se rychlost proměnným značením sníží, případně i pod 130 km/h.
Nová D4 se kompletně otevřela. Řidiči jsou pod neustálou kontrolou kamer
O podobném modelu se uvažuje i na D11 mezi Kolínem a Jaroměří a na D1 mezi Bělotínem a Bílovcem na Moravě. Zatím je to ale jen předběžné.
„Musí se prokázat bezpečnost a také smysluplnost pro řidiče. Na padesáti kilometrech je to úspora času kolem dvou až tří minut,“ uvedl Rýdl.
Pro a proti
„České dálnice si stopadesátku určitě zaslouží. Ministerstvo dopravy by mělo odvážně přistoupit k plošnému zvýšení rychlosti na všech našich dálnicích, a až pak ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic hledat úseky, v nichž bude platit nějaké omezení,“ řekl Novinkám již dříve Petr Macinka, předseda strany Motoristé sobě.
Připomněl, že rychlostní limit ze 120 na 130 kilometrů v hodině se na českých dálnicích zvýšil už před 27 lety, v roce 1997. Podle něj současná moderní auta i moderní povrch dálnic vyšší rychlosti bez problémů zvládají.
Naopak řada expertů na bezpečnost dopravy považuje zvýšení rychlosti za riziko a zmiňují, že mnoho zemí Evropy jde spíš opačným směrem, ať už z důvodů bezpečnosti, hluku či emisí.
„Automobil jedoucí rychlostí 150 km/h bude mít proti tomu jedoucímu 130 km/h delší brzdou dráhu o celou třetinu,“ upozornil Roman Budský z platformy Vize 0.
Nebezpečné situace podle něj mohou vznikat i kvůli větším rozdílům v rychlosti proti pomalu jedoucím kamionům.