Článek
Zprovozňování většiny úseků probíhá obvykle až v závěru roku, silničáři proto upozorňují, že číslo ještě není definitivní. Například pro letošek původně odhadovali otevření 118 kilometrů, nakonec jich bylo „jen“ 111. I tak to byl rekord.
„Každý nový úsek dálnice, který se zprovozní, je nesmírně důležitý, neboť se tak výrazně zvyšuje bezpečnost a plynulost dopravy v Česku. Ze zprovozňovaných staveb v roce 2025 považuji za nejdůležitější čtyři úseky o celkové délce 33 kilometrů na dálnici D35, z kterých je nejvýznamnější určitě obchvat Vysokého Mýta,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
Dálniční známka od ledna zdraží, vyplatí se koupit dřív
Ve Vysokém Mýtě je doprava dosud vedena přes město, takže obchvat bude pro místní velká úleva.
Za nejdůležitější ze zprovozňovaných staveb považuji čtyři úseky D35
Dálnice D35 představuje v plánech dálniční sítě severní páteřní trasu spojující Čechy a Moravu a v budoucnu by měla odlehčit nejvytíženější tuzemské dálnici D1.
Šéf silničářů také zmínil skoro 15 nových kilometrů dálnice D6 spojující Karlovarský kraj s Prahou na obchvatu Hořoviček a Hořesedel.
„A stále věříme, že se do konce roku 2025 podaří zprovoznit i poslední více než desetikilometrový úsek D1 na obchvatu Přerova, konkrétně stavbu D1 Říkovice – Přerov,“ uzavřel Mátl. Tím bude D1 po letech odkladů a odvolávání ekologů konečně dostavěná.
Vedle těchto úseků by se měla ve Zlínském kraji otevřít i druhá část úseku D49 Hulín – Fryšták, což je osm kilometrů. Podobně dlouhý bude i nový úsek D55 u Olomouce.
Ze zahajovaných dálničních staveb bude příští rok asi nejdůležitější poslední úsek D11 do Polska mezi Jaroměří a Trutnovem.
V závěru tohoto roku bylo rozestavěných rekordních 258 kilometrů dálnic.