Hlavní obsah

Dálnice D8 se sesuté zeminy jen tak nezbaví

Praha

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do konce března vybere firmu pro geologický průzkum sesuvu zeminy na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic nad Labem. Teprve na základě průzkumu, který má trvat zhruba čtvrt roku, se může začít hledat další firma k odstranění zeminy.

Foto: Aleš Pelikán, Právo

Budovaný úsek dálnice D8, na který se sesunul svah.

Článek

ŘSD oslovilo devět firem, mezi kterými vybere vítěze, uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Původní řízení na geologický průzkum zadaný bez otevřeného výběrového řízení zastavilo právě nové vedení ŘSD.

Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky a přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že při vydatnějších deštích se může podobný sesuv opakovat a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.

Původní zakázku bez výběrového řízení zrušil nově pověřený šéf ŘSD Jiří Mayer s tím, že pro zadání zakázky za 52 miliónů bez soutěže nebyl důvod. V čase, který bývalé vedení organizace spotřebovalo na přípravu a schválení dosavadního řešení, mohla být zakázka vypsána formou běžného výběrového řízení, dodal. Vítěze zakázky ŘSD nyní vybere mezi firmami, se kterými vloni uzavřelo rámcové smlouvy na geotechnické práce a na zpracování projektové dokumentace.

Kvůli těžké technice stromy pryč

Od příštího týdne by v okolí sesuvu měly začít Lesy České republiky s odstraňováním stromů, aby mohlo být místo přístupné těžké technice. Pokud by se totiž stromy neodstranily nyní v době vegetačního klidu, zpozdily by se přípravy na odstranění škod o dalších půl roku, dodal šéf dopravního resortu.

Celý geologický průzkum by podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové mohl trvat zhruba tři měsíce. Poté může organizace vypsat soutěž na firmu, která sesutou zeminu z dálnice odtěží. Kdy by mohly být práce na odstranění sesuvu hotové, ale zatím odmítla blíže komentovat.

Související témata:

Výběr článků

Načítám