Hlavní obsah

Dálnice D1 se rozšíří o metr a půl

Novinky, val
Praha
Aktualizováno

Dálnice D1 by se měla rozšířit z každé strany o 75 centimetrů. Následně se opraví 21 úseků, které to nejvíce potřebují. Opravy potrvají do roku 2018. Rozšíření dálnice umožní pozdější výstavbu dalšího jízdního pruhu a během oprav omezí komplikace, protože zajistí provoz ve dvou pruzích v každém směru. Ani tak se zřejmě nepodaří zabránit dlouhým kolonám. Dálnice je však v katastrofálním stavu a opravu nutně potřebuje.

Foto: Radek Plavecký, Právo

I přes řadu opatření ministerstvo očekává dlouhé fronty, které se na D1 během oprav mohou tvořit.

Článek

S rozšířením dálnice na tři jízdní pruhy v každém směru se počítá v dlouhodobém horizontu, přibližně do roku 2050. Uvedl to ve středu šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Kromě rozšíření se během oprav bude měnit povrch a opraví se středový dělicí pás.

Ministerstvo dopravy požaduje, aby práce probíhaly nejméně 16 hodin denně, rychlost bude stanovená na 80 kilometrů v hodině.

„Bude to zatěžkávací zkouška pro řidiče, zkouška trpělivosti pro nás všechny,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Zdůraznil však, že je třeba předejít tomu, aby se současný stav ještě zhoršil. „Oprava či modernizace je nezbytná,“ dodal.

Oprava jednoho úseku by měla zabrat zhruba 11 měsíců a cena za něj se má pohybovat od jedné do dvou miliard. Podle projektových cen tak vyjde kilometr dálnice v průměru na 150 miliónů korun. Finančně se na projektu bude podílet Evropská unie.

Ministerstvo má povolení pro dva úseky

Čermák informoval o tom, že se již připravují plány objízdných tras. Budou také využita telematická opatření: po celé délce zúžení se nainstalují kamery, které budou přenášet aktuální informace na elektronické tabule. Řidičům například nabídnou možnost objížďky a informují je, o kolik času přijdou čekáním v koloně, případně zda jim pomůže určitá objížďka. Aktuální situaci bude možné sledovat také na webu.

Nejkomplikovanější stavební zakázka

Podle zmocněnce pro modernizaci dálnice Jiřího Švorce bude od letošního podzimu do konce příštího října probíhat tzv. přípravná fáze. Ta má být pro řidiče nejnepříjemnější. Její součástí má být například bourání mostních objektů, provizorní rozšíření nebo práce na středovém dělicím pruhu. „Přestože základní premisou je zachování čtyř jízdních pruhů během oprav, někde bude muset být jejich počet omezen na jeden plus dva, případně v některých místech jeden plus jeden,“ uvedl Švorc. „Modernizace dálnice D1 je nejkomplikovanější stavební zakázkou v České republice," dodal.

Ministr dopravy Pavel Dobeš na středečním brífinku informoval o tom, že pro dva stavební úseky z prvních pěti, které jsou momentálně v přípravě, již má resort stavební povolení. Třetí povolení je údajně na cestě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám