Článek
Příprava stavby byla podle Mátla extrémně složitá a řadí se k nejkomplikovanějším v ČR. Vyřešeno bylo 543 věcných břemen a 890 nájemních smluv. ŘSD nyní zbývá uzavřít posledních deset kupních smluv na nemovitosti v okolí trasy, celkem jich bude 929. V sedmi případech začal proces vyvlastnění.
„Věříme, že do zahájení stavební sezony budeme mít poslední pozemky k dispozici a předáme je zhotoviteli k realizaci,“ podotkl šéf ŘSD.
Kopec musí ustoupit dálnici. Stavbaři odstřelují na Příbramsku skálu
Více by stavbu podle něj mohly zkomplikovat případné žaloby těch, co jsou proti ní.
„Očekáváme, že ji podají Děti Země. Záležet bude na výsledku soudu. Bude-li kladný, a já jsem přesvědčen, že ano, v té chvíli bude stavba bez problémů pokračovat dál. Kdyby soud stavební povolení zrušil, bylo by to zásadní a stavbu by to významně zdrželo,“ vysvětlil Mátl.
Anketa
Ministr Kupka zahájení stavby označil za historický milník. „Stavba této dálnice začala v roce 1967. Posledních téměř 20 let se o ni vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Po dokončení posledního úseku, který výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova, dosáhne délky 377 km. Taktéž se zklidní provoz na D46, protože většina vozidel se z Ostravy do Brna dostane právě po této poslední části D1,“ zdůraznil Kupka.
ČR má nyní 1355,5 km dálnic
Celková délka dálniční sítě v ČR je nyní 1355,5 km, 158,3 km ŘSD nyní aktuálně buduje. Dalších 60,6 km se nachází ve výběrovém řízení.
Letos ŘSD zprovoznilo 21,2 km nových úseků dálnic. Klíčový je zejména další úsek D35 mezi Časy a Ostrovem (14,7 km). „Zítra (ve středu) otevřeme ještě pětikilometrový úsek obchvatu Frýdku-Místku. Nejedná se tam o plnohodnotnou dálnici, ale díky němu jsme vytáhli nákladní dopravu z centra města, a to je zásadní,“ prohlásil Mátl.
V roce 2023 má ŘSD v plánu zahájit například další úseky dálnic D6, D35 nebo D55, významnou stavbou bude úsek D11 mezi Trutnovem a státní hranicí. Zprovozněna bude dálnice D7 u Loun či D48 u Bělotína, dokončen bude také dálniční obchvat Frýdku-Místku.
„Velký boom čekáme v roce 2024, kdy bychom měli zprovoznit cca 110 km nových dálničních úseků, což by mělo být suverénně rekordní číslo v historii, co se týká přípravy a realizace dálnic v ČR,“ konstatoval Mátl.