Hlavní obsah

Dálnice budoucnosti obkrouží střední Čechy

3:57
3:57

Poslechněte si tento článek

V roce 2033 by měla být dokončená základní dálniční síť. Ministerstvo dopravy v těchto týdnech vyhodnocuje návrhy Ředitelství silnic a dálnic ČR ohledně výstavby dalších nových koridorů do roku 2050. Ty by měly obkroužit střední Čechy a propojit krajská města.

Foto: ŘSD

Zvažované dálniční koridory po roce 2033. Pracovní materiál ŘSD. Nejde o přesné určení tras, jen plán, kudy by dálnice zhruba měly vést.

Článek

„Základ koncepce je zejména v jižním propojení dálnic D5, D3 a D1, což by do budoucna výrazně ulehčilo přetížené pražské aglomeraci,“ řekl Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Zjednodušeně řečeno by nové dálnice v budoucnosti mohly propojit krajská města, jako Plzeň, České Budějovice, Jihlavu a Brno, podobně pak na severu republiky třeba Karlovy Vary a Liberec.

Tohle už vypadá jen jako kasírování peněz. Úsek D4 před Pískem označují řidiči za past

Domácí

Dálniční síť budoucnosti by tak nemusela vypadat jen jako primárně paprskovité spojení Prahy na hranice, ale tvořit jakýsi okruh kolem středních Čech a jižní propojení na Moravu.

„Čistopis studie rozvoje dálniční sítě s doporučenými variantami jsme poslali ke schválení na centrální komisi ministerstva dopravy. Po jejím stanovisku bude sdělen další postup, který bude představen i veřejnosti. Očekávám, že se tak stane někdy v průběhu dubna,“ upřesnil na dotaz Novinek generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Koncepce dálniční sítě s označením „po roce 2050“ neznamená, že by stavby měly čekat až na uvedený rok.

Plán z doby Kremlíka

„Harmonogram přípravy bude teprve řešen. Ale spíš je cílem, aby v roce 2050 byly tyto nové dálnice dokončeny, takže je chceme postupně budovat podle významnosti a možnosti dokončení přípravy jednotlivých tahů, respektive úseků,“ dodal Mátl.

Plán není úplně nový. Koncepci širšího dálničního okruhu v Česku představil už ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) v roce 2020, když krátce působil v druhé vládě Andreje Babiše. Tehdy uváděl, že s výstavbou nových dálnic by se mohlo začít po roce 2030 a hotové by mohly být za deset let.

Plány mají podporu i stávajícího ministra dopravy Martina Kupky (ODS).

„Je zřejmé, že třeba ve směru západ–východ České republiky by bylo velmi dobré, kdyby mohla tranzitní doprava míjet Prahu. Vzniklo by tu dálniční spojení, které by vedlo jižně od Prahy a propojilo by například Plzeň a Humpolec nebo směr na Brno,“ uvedl už dříve Kupka v rozhovoru pro SeznamZprávy.cz.

Výstavba dálnic v Česku před několika lety bolestivě vázla, nyní se ale přece jen staví svižněji. Letos je v plánu otevřít zhruba 74 kilometrů nových dálnic, loni přibylo 110 kilometrů.

V provozu je dnes v Česku 1500 kilometrů dálnic, k dokončení základní dálniční sítě zbývá ještě 350 kilometrů. Cílem ŘSD je dokončit základní dálniční síť k hranicím s okolními státy do roku 2033. Vzhledem k rozestavěným úsekům je naděje to stihnout. Případně budou chybět dotáhnout jen některé kratší problémové úseky, jako D52 na jihu Moravy přes vodní nádrž Nové Mlýny.

Podobně jako u chystaných vysokorychlostních tratí je pravděpodobné, že se stát bude dálnice budoucnosti za desítky miliard korun snažit stavět ve spolupráci se soukromými firmami v rámci PPP projektů. Nedávno tak dokončil D4 mezi Příbramí a Pískem a plánuje tak stavět i úseky D35, která má být severní alternativou k D1 mezi Čechami a Moravou.

Lidé z Trutnovska se bouří, zemina z D11 má skončit v oblíbeném lomu

Královéhradecký kraj
Hlavní témata v diskuzi

Výběr článků

Načítám