Článek
Pankrác se nově stane přestupní stanicí mezi linkami C a D. Budovaná zastávka bude zhruba dvacet metrů vysoká. Má jít o největší jednolodní stanici pražského metra, tzn. že nebude mít nástupiště uprostřed, ale po stranách – jako například na Hlavním nádraží.
V současnosti jsou v podzemí vyraženy chodby v místech, kde budou obě nástupiště. „Stanice Pankrác sestává z 11 takzvaných výrubů a máme vyraženu zhruba polovinu,“ řekl novinářům při obhlídce hlavní stavbyvedoucí společnosti Subterra Štefan Ivor.
Ražby podle něj potrvají ještě zhruba rok. Dělníkům zbývá prorazit masiv mezi nástupišti, kde budou jezdit soupravy metra. Pracují 25 metrů pod zemí a soupravy metra C jezdí jen čtyři metry nad nimi.
FOTO: Nová linka metra D roste před očima
Většinu výrubů v této stanici stavbaři odstřelovali, protože podloží bylo z tvrdých hornin. Nyní pracují v části, kde je převážně břidlicové podloží. „To nám umožňuje použít k ražbě stroje, v tomto případě bagr,“ dodal Ivor.
Za stanicí dokončují obratový tunel, kam budou zajíždět vlaky, než bude linka prodloužena na náměstí Míru. Ve větší části už je dokončen finální betonový povrch tunelu, ve zbytku je připravena izolace a pracovníci dělají armatury.
„Bednicí vůz najede na určené místo, roztáhne se, provede bednění a postupně prostor plníme z obou stran betonem. Tak vznikne hladký povrch,“ popsal Petr Chamra, vedoucí koordinátor stavby.
Hotové jsou i tunely, kterými povedou eskalátory. Přímé výstupy budou směřovat k obchodnímu centru Arkády Pankrác a do budovy Gemini naproti přes ulici.
Třetí tunel bude sloužit pro přestup na linku C. Ústí před obchodním centrem ve stavební jámě, kde nyní dělníci budují přestupní chodby a jsou zde z povrchu vidět obnažené tunely linky C.
Roční uzavírka
„V pondělí 6. ledna 2025 uzavřeme stanici Pankrác linky C, vlaky budou stanicí pouze projíždět, stanice bude zavřená zhruba rok,“ upozornil na omezení pro cestující vedoucí komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík.
V té době se budou budovat přestupy mezi oběma stanicemi a DPP zároveň při té příležitosti stávající stanici po padesáti letech kompletně zrekonstruuje a modernizuje. Vymění například eskalátory na nástupiště, opraví veřejné toalety či obchodní prostory.
Náhradní dopravu zajistí tramvaje, konkrétně linka č. 19, na prodloužené trati, která začala fungovat v sobotu 14. prosince.
„Do budoucna ji chceme protáhnout ještě dál až na Budějovickou a tam se propojit s už vznikajícím tramvajovým okruhem, kterým bude možné sjet dolů do Podolí nebo Michle,“ doplnil k plánům města radní Zdeněk Hřib (Piráti).
Na první část stavby metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova má navázat druhý úsek – pokračování z Olbrachtovy na Nové Dvory.
„Máme vysoutěženého zhotovitele, nicméně tento tendr je na antimonopolním úřadě, kde čekáme na rozhodnutí, abychom mohli veřejnou zakázku dokončit, podepsat smlouvu, předat staveniště a začít stavět. Neumíme teď říct, kdy začneme stavět, snad co nejdříve, v průběhu příštího roku,“ uvedl Šabík z DPP.
Cestující se podle původních plánů měli na lince D svézt v roce 2029. Je však pravděpodobné, že právě kvůli komplikacím s tendrem na druhou část stavby to bude později.
„Podle aktuálního vývoje a našich optimistických výhledů předpokládáme, že linka D bude zprovozněna v roce 2031,“ řekl Šabík. „Je to momentální předpoklad,“ potvrdil radní Hřib.