Článek
Od loňského července do úterý 27. června zaevidoval ČTÚ celkem 1380 podání stížností na nevyžádaná marketingová volání. Nejvíce jich lidé podali loni v listopadu (242), od té doby počet každým měsícem s výjimkou jednoho klesá.
Mluvčí úřadu Tereza Meravá už dříve uvedla, že řešení jednotlivých případů komplikuje řada okolností, jako například nekompletní stížnosti podavatelů nebo vychytralost telešmejdů, kteří volají z anonymních předplacených karet nebo ze zahraničí. V posledních měsících ale úřad eviduje větší procento kompletních stížností, což prošetřování usnadňuje, podotkla Meravá.
Za necelý rok fungování nových pravidel se ČTÚ podařilo některé stížnosti dovést do zdárného konce a proměnit je tedy v potrestání volajících. O první pokutě přesahující 400 tisíc korun Novinky informovaly začátkem ledna, o půl roku později celková částka výrazně vzrostla, a to na 4,92 milionu korun, jež byla rozprostřena celkem do osmi pokut.
Fotovoltaika už neletí
„Dvě dosud nejvyšší nepravomocné pokuty, shodně po 2 200 000 Kč, byly uloženy dvěma spolupracujícím společnostem za opakované nevyžádané telefonáty s tematikou fotovoltaiky. Od 1. 3. 2023 jsme nezaznamenali žádnou stížnost na telefonát jménem společnosti, která telefonáty iniciovala, a fotovoltaika přestala být dominujícím tématem nevyžádaných hovorů,“ uvedla Meravá. Pokutované společnosti úřad dopátral až do zahraničí, kde firmy provozovaly call centra.
Aktuálně nejčastějším tématem telešmejdů je oblast financí jako například tipy na investování nebo pojištění. Během energetické krize pak kromě fotovoltaik více dominovalo téma energií.
Úřad také udělil pokuty v celkové výši 195 tisíc Kč některým operátorům, a to za nesoučinnost při kontrole (např. neposkytnutí informace o telefonním čísle).
Nejvyšší možná pokuta, již ČTÚ může za porušení zákona udělit, je 50 milionů korun nebo částka do výše 10 procent z čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období.
Anketa
Novela zákona o elektronických komunikacích, jejíž součástí je zákaz nevyžádaných telefonátů neboli takzvaného telemarketingu, platí od 1. ledna 2022, nicméně do praxe definitivně vešla o půl roku později. Do té doby ještě platilo půlroční přechodné období, aby měly firmy čas na to, přizpůsobit se novým pravidlům, ze kterých vyplývá, že se automaticky předpokládá, že spotřebitele marketingové hovory obtěžují a nemá o ně zájem, a pokud nedá předem výslovný souhlas, nemůže být telešmejdy kontaktován.