Článek
Telecom bude digitální vysílání testovat v Praze a v Brně. Po komerčním spuštění počítá s vybudováním sítě buňkových vysílačů o nižších výkonech, které by zajišťovaly pokrytí zejména ve velkých městech a jejich okolí.
Testování má odhalit chyby a zjisti reakce zákazníků
Firma o povolení požádala koncem minulého roku. Experiment má ověřit funkčnost vysílacího rádiového zařízení a telekomunikační sítě. "Zároveň chceme zjistit reakce zákazníků na novou technologii a ověřit předpoklady rychlosti migrace na digitální vysílání," uvedl výkonný ředitel pro prodej Roman Stupka.
Digitální televizní vysílání v ČR od roku 1999 testují České radiokomunikace a společnost Czech Digital Group. Podle vládní koncepce digitalizace by měly v tuzemsku vzniknout tři programové skupiny, takzvané multiplexy. Jeden by patřil televizi Nova, další Primě a poslední by byl veřejnoprávní. Pro Primu by zřejmě vysílání zajišťovala Czech Digital Group a v případě Telecomu se nejčastěji hovoří o spojenectví s Českou televizí, pro kterou již nyní zajišťuje digitální distribuci signálu ze studií k vysílačům. ČRa poskytují podobnou službu Nově.
První komerční vysílání na přelomu roku
První komerční digitální vysílání by podle dřívějších odhadů ministerstva informatiky mohlo začít na přelomu tohoto a příštího roku. Digitální televizní vysílání přinese zlepšení kvality zvuku a obrazu, větší počet kanálů, interaktivní služby a možnost mobilního příjmu. Pro uživatele však bude rovněž znamenat nutnost pořídit si ke stávajícím přijímačům takzvaný set top box, jehož cena začíná na 1 500 korunách.
Koncepci přechodu na digitální rozhlasové a televizní vysílání schválila na konci dubna vláda. Dosavadní analogové vysílání (prostřednictvím antén) by mělo skončit po roce 2010.
Více programů, kvalitnější vysílání, nové služby
Digitální televize nabídne uživatelům více televizních programů, kvalitnější příjem obrazu a zvuku, který například nebude závislý na povětrnostních vlivech, či možnost sledovat televizi za jízdy v dopravním prostředku.
Vedle toho se mohou lidé těšit na doplňkové služby, například v podobě rychlého přístupu na internet, grafického teletextu kombinovaného s internetovými prezentacemi či interaktivní reklamu. Uživatelé také budou moci sledovat film na přání, nebo se přímo účastnit televizních soutěží.