Hlavní obsah

ČSA zvažují propouštění mladých pilotů, náklady by byly obrovské

Novinky, Luděk Fiala

Vedení Českých aerolinií (ČSA) v rámci boje s nepříznivou ekonomickou situací podniku zvažuje propouštění pilotů, které se ovšem v konečném výsledku může ukázat jako docela drahá záležitost. Nejkrizovější scénář počítá s propuštěním až 130 mladých pilotů, které budou muset nahradit jejich starší kolegové. A firma jim bude muset zaplatit přeškolení.

Foto: Petr Josek, Reuters

Článek

Podle jednoho ze zvažovaných plánů by měla flotila ČSA během jednoho až tří roků zeštíhlit o dva dálkové Airbusy A310 a několik Boeingů 737, z nichž některé mají být nahrazeny novějšími airbusy.

„Nejkrizovější scénář počítá se zrušením devíti letadel a propuštěním 130 pilotů,“ řekl Novinkám zdroj z ČSA, který si nepřál být jmenován.

Za loňský rok odešlo z ČSA 60 z původního počtu 530 pilotů. Odchodem dalších 130 letců by se tak jejich počet ztenčil na 340.

Propouštět by se mělo na základě seniority, tudíž služebně nejmladší piloti, kteří létají na turbovrtulových strojích ATR, by byli prvními na řadě. Nahradit by je měli starší kolegové z vyřazovaných boeingů. Pro některé může tento vývoj znamenat kariérní propad, když se například původní kapitáni boeingů přesunou na pozice druhých pilotů ATR.

Náklady budou obrovské

Personální rošády za kniply jednotlivých letadel přitom přijdou ČSA na nemalé peníze. Každý pilot totiž musí být vyškolen na jeden druh stroje. Cena za typovou kvalifikaci, tzv. typovku se pohybuje kolem jednoho miliónu u strojů ATR a přes dva milióny u airbusů. Je přitom vyloučeno, aby pilot měl v jednu chvíli dvě platné typovky, létat může vždy jen na jednom typu stroje.

„Náklady na přeškolování lidí budou obrovské,“ předpokládá zdroj Novinek. Při potřebě nahradit stovku propuštěných pilotů na zbylých letadlech přeškolením těch stávajících mohou náklady vzrůst až do stovek miliónů korun.

V aerolinkách zároveň zůstanou nejzkušenější piloti s nejvyšším počtem nalétaných hodin, od kterého se odvíjejí příjmy pilotů. Podle zdroje z ČSA se tak propouštění mladých pilotů jeví jako ekonomicky méně výhodné, nicméně vedení se prý snaží zachovat se spravedlivě. Průměrný plat pilota ČSA činí zhruba 200 tisíc korun, špičkoví zkušení letci ale dostávají až půl miliónu.

ČSA plánuje umožnit pilotům, které v současnosti nepotřebuje, vzít si dlouhodobé volno, během něhož mohou pracovat u jiných aerolinek s možností vrátit se v případě potřeby zpátky.

ČSA se vloni octly v problémech, v pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy, další výsledky hospodaření nezveřejnily. Snížením počtu zaměstnanců a redukcí mezd chce firma letos ušetřit 1,6 miliardy korun.

Související články

Výběr článků

Načítám