Článek
Dosud platili cestující na dálkových letech ČSA 46 USD (asi 1060 korun), od května si připlatí dalších pět dolarů (asi 110 korun). "Celkem tak palivový příplatek na zaoceánských linkách činí 51 USD (asi 1170 korun)," řekla mluvčí ČSA Jitka Novotná.
Na evropských linkách se cena poplatku nemění. Cestující i nadále připlácí 14 dolarů, tedy asi 320 korun. Příplatek na palivo zavedly ČSA v září 2004, poté co k podobnému kroku přistoupila většina konkurentů. Od té doby se již příplatek domácího dopravce několikrát zvýšil. Zvýšení příplatku již oznámily například British Airways.
Podle Novotné se výše příplatků ČSA stále pohybují na dolní hranici ve srovnání s ostatními leteckými společnostmi, jako jsou například právě British Airways nebo Delta Airlines, Austrian Airlines či Lufthansa. British Airways, či nízkonákladové German Wings palivový příplatek už zdražily, a to ze tří na šest euro na linkách po Evropě.
Tuzemská nízkonákladová společnost Smart Wings letos pod tlakem konkurence všechny příplatky včetně palivových zrušila. V současnosti nebude dopravce ani kvůli drahé ropě zvyšovat ceny letenek, řekla mluvčí Vladimíra Dufková.
Vývoj ceny palivového příplatku ČSA od jeho zavedení v září 2004 v eurech: | ||
měsíc a rok zdražení | lety v Evropě | lety mimo Evropu |
květen 2006 | 12 | 42 |
říjen 2005 | 12 | 38 |
červenec 2005 | 9 | 28 |
duben 2005 | 7 | 18 |
listopad 2004 | 5 | 10 |
září 2004 | 3 | 5 |
Palivové příplatky reagují pouze na růst ropy, pokud cena ropy klesá, letecké společnosti palivové připlatky nesnižují. Ropa v poslední době rekordně podražila mimo jiné kvůli sporům o Irán. [celá zpráva]
Kvůli dražším letenkám zřejmě zdraží i zájezdy do zahraničí. Palivový příplatek v cestovních kancelářích stál dříve v průměru čtyři sta až šest set korun, v současnosti by se měl zvednout o sto až pět set korun na osobu podle trasy a letecké společnosti.