Článek
Za celý rok aerolinie očekávají ztrátu na úrovni loňska, kdy prodělaly 496 miliónů korun. [celá zpráva] Kumulovaná ztráta z předchozích let však už přesahuje jednu miliardu korun. Aerolinky proto požadují po státu finanční injekci zhruba dvě miliardy korun. [celá zpráva]
ČSA se podařilo za první tři čtvrtletí letošního roku otočit trend zvyšování nákladů před výnosy a tím udržet hospodářský výsledek nad úrovní schváleného plánu.
"Zvyšujeme počty přepravených cestujících i vytíženost letadel, ceny konkurence snižují průměrnou cenu letenek a tedy i výnosy. Pracujeme na vnitřní efektivitě. Že se nám to daří, ukazují čísla zejména na straně nepersonálních nákladů. V položkách, které může management ovlivnit, náklady klesají, a to při současném zvyšování výnosů." řekl prezident ČSA Radomír Lašák.
"Bohužel se totéž zatím nepodařilo v personální oblasti. Po pondělím jednání s odbory jsme nedospěli k dohodě o nižších nárůstech platů pro rok 2007. Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA průměrně o 8% ročně. Aby tedy ČSA dosáhly stejného výsledku jako v roce 2005, musíme letos vydělat navíc 400 miliónů korun na platy. K tomu přidejme 200 miliónů korun na splátky nových letadel. Abychom na konci roku mohli vykázat stejný hospodářský výsledek jako v roce 2005, musíme být letos o 600 miliónů Kč lepší než vloni, " dodal Lašák.
Počet cestujících se zvýšil o pět procent na 4,2 miliónů. Z toho v rácmi pravidelné přepravy cestovalo 3,6 miliónů osob. Růst o 15 procent zaznamenala přeprava na charterových letech ČSA, na kterých od ledna do září tohoto roku cestovalo přes 685 000 cestujících.
Znovu v zisku v roce 2008?
ČSA by se měly podle plánu restruktualizace společnosti dostat znovu do zisku v roce 2008. Firma proto také začala propouštět zaměstnance. Může za to tříletý restrukturalizační plán společnosti na léta 2006 - 2008, který má společnost dostat ze ztráty.
Plán počítá s tím, že odejde až 20 procent z 5500 zaměstnanců, což je 1100 lidí. Firma jim nabídne desetinásobek platu jako odstupné. Představenstvo ČSA zatím schválilo odchod 142 zaměstnanců v rámci programu OK Dohoda. Na odstupném ČSA vyplatí zhruba 50 miliónů korun. [celá zpráva]
Společnost se chce v budoucnu zaměřit výhradně na přepravu osob. Ostatní činnosti, které s tím přímo nesouvisejí, společnost prodá. ČSA již nabídla k prodeji svůj cateringový provoz a cargo terminál na letišti v Praze - Ruzyni. Společnost si naopak ponechá duty free obchody a nákladní přepravu na palubách. [celá zpráva]
České aerolinie kvůli ztrátě také neuvažují v nejbližších letech o nákupu nových letadel pro svou dálkovou flotilu. Rozhodnutí o případném nákupu dalších šesti letadel od společnosti Airbus či Boeing učiní společnost do konce roku.
Společnost uzavřela také smlouvu s novým pojišťovacím brokerem, kterým se stalo konsorcium firem Renomia a JLT. "S novým brokerem ČSA za pojištění ušetří až 100 miliónů korun ročně, což je téměř 50 procent toho, co ČSA na pojistném platí nyní," řekla Hupáková.
Hospodářské výsledky ČSA: | |||||
2004 | 2005 | plán 2006 | plán 2007 | plán 2008 | |
Ztráta/Zisk (v miliónech Kč) | 324 | - 496 | -485 | -105 | 215 |
Zdroj: ČSA |
Změna obchodní strategie ČSA:
- zlepšení prodeje letenek
- rozvoj stávající sítě linek
- zavedení nových dálkových linek