Hlavní obsah

ČSA se sbližují s Malévem

Novinky, Jiří Novotný, Právo
PRAHA

České aerolinie (ČSA) chtějí posílit svou pozici ve střední a východní Evropě úzkou spoluprací s maďarskou leteckou společností Malév. Představitelé obou společností mají v pátek ednat o možnostech společného prodeje letenek i o provozování některých pravidelných linek.

Foto: Dušan Jurek

Prokopský dvůr

Článek

V té souvislosti se objevily spekulace, že ČSA mají ve skutečnosti zájem Malév koupit, protože je ohrožen jejich záměr stát se stoprocentním vlastníkem společnosti Travel Servis. Na otázku Práva, zda se jedná i o koupi Malévu, však včera odpověděl ředitel pro komunikaci ČSA Jiří Fleyberk:

"S takovou transakcí nepočítáme. Malév nás jen požádal, abychom garantovali jeho přidružené členství v alianci SkyTeam, o něž usiluje." Spolu s ČSA jsou členy SkyTeamu letecké společnosti Air France, Delta Air Lines, Alitalia, Aeroméxico a Korean Air. Malév zatím nesplňuje podmínky pro plnoprávné členství. SkyTeam proto pověřil ČSA, aby s Maďary jednal o podmínkách, za jakých bude možné alespoň tzv. asociované členství.

Takový člen má sice právo používat logo SkyTeamu, ale nemá při rozhodování v rámci aliance žádné hlasovací právo. ČSA mají v tomto případě sehrát roli tzv. sponzora, což je člen aliance, který úzce spolupracuje s asociovaným členem, a je jeho prostředníkem při jednání s aliancí. Malév má ve své flotile 31 letadel, převážně boeingů. Za rok 2002 přepravil 2,075 miliónu cestujících. Jeho hospodaření je ztrátové a musí být tedy dotováno státem. Ambicí Malévu je vytvořit z Budapešti významný přestupní bod pro lety do východní i západní Evropy. Tuto úlohu však už ve SkyTeamu hrají právě České aerolinie.

Tvrdík ještě pracuje na nové strategii

Úzká spolupráce s Malévem je jednou z možností pro expanzi, o níž České aerolinie uvažují v chystané nové strategii. Prezident ČSA Jaroslav Tvrdík ji má dokončit do 15. února a předložit ke schválení dozorčí radě. Původně se strategie měla schvalovat už loni v listopadu.

Termín byl posunut kvůli jednání s Travel Servisem. ČSA totiž chtěly převzít tohoto českého dopravce a přetvořit ho na svou stoprocentní dceřinou společnost. "Pod značkou této dcery bychom nabízeli služby nejen charterové, ale i nízkonákladové přepravy na evropském trhu. Nová strategie, na níž se ještě pracuje, však počítá i s několika jinými variantami," informovala tisková mluvčí ČSA Marcela Picková.

O Travel Servis už dva uchazeči

Jednání s Travel Servisem se ale notně vleče. Navíc nyní Travel Service oznámil, že od května sám spustí nízkonákladovou dopravu.

Na otázku Práva, zda tedy jednání s ČSA nezkrachovalo, odpověděl generální ředitel Travel Servisu Roman Vik: "Rozhodně ne. Naopak oceňuji pozitivní přístup Tvrdíka. Oběma nám jde o to, aby se čeští dopravci kvůli vzájemným sporům nestali obětí cizí konkurence."

Jak ovšem Vik prozradil, ČSA už nejsou jediným uchazečem o Travel Servis. "Jednáme i s jinou renomovanou leteckou společností, která kromě pravidelné provozuje také charterovou dopravu," sdělil. Odmítl ale prozradit, kdo je tím novým nápadníkem.

Související témata:

Výběr článků

Načítám