Článek
Návrat ke zisku neočekává Lašák ani letos. Podle něho musí firma nejdříve zahájit radikální restrukturalizaci, která se na rozdíl od snah bývalého vedení zaměří nejen na snižování nákladů, ale hlavně na růst výnosů. Firma podle něho umí poskytovat kvalitní služby, neumí je však za dobrou cenu prodat.
"Pokračovat ale samozřejmě musí také snižování nákladů včetně personálních," řekl. Firma podle Lašáka zaměstnává příliš mnoho lidí na objem obratu a rozsah služeb, které poskytuje. "To se bohužel projevuje v hospodaření," poznamenal. Nechtěl ale spekulovat o plánech na propouštění. "V první fázi se spíš bude měnit struktura zaměstnanosti, pozice z administrativy přesuneme do prodeje," řekl.
Lašák také plánuje změny ve vedení podniku. Zdůraznil, že nemá zájem o manažery, kteří jsou takzvaně volní na trhu práce, ale o špičkové lidi, kteří v současnosti mají práci v úspěšných firmách. Konkrétní personální změny ve vedení nechtěl zveřejnit.
Privatizace podle Lašáka až v roce 2008
První výsledky restrukturalizace se podle Lašáka projeví v příštím roce, kdy by se novému vedení firmu mohlo podařit dostat ze ztráty. "Zpět na původní vzestupnou trajektorii by se společnost měla vrátit v roce 2008," dodal. To bude podle něho zároveň doba, která by byla vhodná k privatizaci ČSA.
Stát, který je majoritním vlastníkem společnosti, počítal s dřívější privatizací. Podle dosavadní strategie měl být podnik připraven k prodeji v roce 2007. O stejném termínu se dříve zmiňovali také premiér Jiří Paroubek a ministr dopravy Milan Šimonovský.
Loňskou ztrátu ovlivnil podle bývalého i současného vedení podniku rekordní růst cen ropy a silná konkurence nízkonákladových společností. S tím ale nesouhlasí například odbory, které špatné výsledky dávají za vinu hlavně managementu pod vedením bývalého šéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Podle Lašáka se ale minulé vedení o restrukturalizaci pokusilo. Za Tvrdíka firma zahájila řadu úsporných projektů včetně centralizace nákupu, které ušetřily za několik měsíců loňského roku asi 700 miliónů korun, poznamenal.