Článek
„Nevím, co bude za dva roky, za pět let, momentálně se dělá restrukturalizační plán, a když budeme profitabilní, spolu s partnerstvím s Korean Air můžeme přežít,“ řekl Řehoř v nedělních Otázkách Václava Moravce v České televizi na otázku, zda je bankrot odvrácen.
„My jsme ve fázi, kdy bez velkého partnera nejsme schopni přežít,“ dodal ještě s tím, že pro přežití jsou nutné dvě podmínky: „Aby tam byl provozní zisk a aby tam byl někdo, kdo, když přijde sopka, nebo je potřeba zainvestovat, aby pomohl aerolinkám přežít.“
Za ztrátou je prý pokles pasažérů z Ruska
Řehoř uvedl, že celým problémem je, že se nepočítalo s tím, že by ČSA mohly být ve ztrátě, ta ale přišla i kvůli poklesu cestujících z Ruska.
Cílem je dosáhnout toho, aby aerolinky dál nebyly prodělečné a optimalizovaly se jednotkové náklady: „V dnešní době musí konkurovat každý nízkonákladovým dopravcům.“
Proto se také podle něj prodávají letadla: „Těch šest letadel nepotřebujeme pro zimní letový řád, nepotřebovali jsme je šest měsíců.“
Bývalá pozice je kvůli minulým šéfům v nedohlednu, tvrdí Řehoř
I kdyby se aerolinky dostaly ze ztráty a navýšil se jejich kapitál o nyní odhadovaných potřebných 200 miliónů, na bývalou pozici se už neodstanou. O dálkových letech zmiňovaných loni se už nemluví, z ČSA by se měl stát regionální dopravce.
Ze současného stavu viní Řehoř minulá vedení: „Když se podíváte na všechny restrukturalizace, tak se někde ořezávaly linky, které byly neprofitabilní, nebo se rušily. Když vznikla ztráta, uhradila se z rozprodeje.“
Přesto Řehoř odmítá, že by se z ČSA stal aeroklub, jak říkal prezident Miloš Zeman: „Je to pořád 17 letadel, je to pořád krásná flotila.“ Hned ale dodává. „Je to nesrovnatelné s našimi konkurenty v Evropě, kteří mají 200 až 300 letadel.“
Počet propouštěných se snižovat nebude
Na plánu propouštění se podle něj zatím nic měnit nebude, a tak se propustí 77 pilotů, 172 stevardů a letušek a 66 úředníků: „Co se týče čísel, to se změnit nemůže, rozhodně ne do doby, kdy se potkáme se zástupci Korean Air.“
Příští schůzka se uskuteční tento měsíc, ale podle něj se čísla měnit nebudou. Zmínil, že piloti a letušky mohou nastoupit ke Korean Air nebo k Aeroflotu.
Zatím ale podle něj není jasná ani velikost finanční injekce, protože na základě aktuálních výkonů firmy se částka mění: „My víme, že ji budeme potřebovat v horizontu pěti šesti měsíců, nevíme, jestli za dva nebo za pět či sedm. Každý měsíc se díváme na cash flow, původně se potřebovalo kolem 35 miliónů a postupně to kleslo na 20 miliónů. Záleží na tom, jak se budou prodávat letenky, zda se nestane něco velkýho. Musíme se na to podívat detailně s našimi partnery.“