Článek
Kolektivní smlouva byla uzavřena loni na tři roky, ještě pod vedením Jaroslava Tvrdíka. Například piloti vyjednali meziroční růst mezd o více než deset procent, což zvýší mzdové náklady ČSA každoročně o stovky miliónů. Podle sekretáře sdružení dopravních pilotů Davida Reimera je ale nové jednání o kolektivní smlouvě nepřijatelné a návrh vedení ČSA na řadu úsporných opatření není opodstatněný.
Naopak podle viceprezidenta pro personalistiku Dušana Rybana je návrh nezbytný kvůli současné ztrátě společnosti. Úspory v personálních nákladech jsou jen jedním z navrhovaných kroků. Kromě toho chce Lašák změnit organizační strukturu a snížit počet manažerských pozic.
Počítá ale také s celkovým poklesem počtu zaměstnanců zhruba o deset procent, zejména v administrativě. Noví viceprezidenti, kteří do ČSA nastoupí postupně do konce léta, by měli podle Lašáka do čtyř měsíců navrhnout zefektivnění svých divizí. Dohodou o snížení mzdových nákladů s odbory Lašák podmínil také zachování dálkové flotily.
ČSA musí zlepšit prodej letenek
Podle Reimera však mzdy pilotů ČSA patří k nejnižším nejen v alianci SkyTeam, ale také v zemích střední a východní Evropy. "Problém ČSA není ve mzdových nákladech, ale ve výnosech," řekl Reimer. Pokud nový management chce společnost vrátit k zisku, musí podle něho především lépe prodávat letenky.
Lašák chce zjednodušit nabídku letenek přes internet. Firma se také více zaměří na obchodníky, kteří letenky kupují krátce před odletem, vyhledávají vysokou úroveň služeb a platí za ně tedy obvykle vyšší cenu. Firma rozšíří dálkovou flotilu do východoasijských zemí, kde není tak vysoká konkurence jako například na linkách do Velké Británie nebo Německa.
Cenami letenek ale ČSA podle něho nebudou reagovat na nízkonákladovou konkurenci. Dosud většinou po vstupu některého z nízkonákladových dopravců na stejnou linku, jakou ČSA nabízejí, snížil ČSA cenu na 2990 korun za obousměrnou letenku. "Hlavní motivací pro nákup letenky u ČSA nemůže být jen cena, ale také kvalita spojení a návazných letů, pravidelnost, služby na palubě," řekl Lašák.
Hospodářské výsledky ČSA: | |||||
2004 | 2005 | 2006 | plán 2007 | plán 2008 | |
Ztráta/Zisk (v miliónech Kč) | 324 | - 496 | -485 | -105 | 215 |
Zdroj: ČSA |
Podle pilotů za špatný stav může Tvrdík
Skutečným problémem ČSA je podle Reimera "špatná obchodní strategie vypracovaná nekompetentním vrcholovým managementem pod vedením Jaroslava Tvrdíka, který byl dosazen do své funkce politickým rozhodnutím". Reimer připomněl, že řada manažerů, které Tvrdík přivedl, je dodnes ve svých funkcích. Sdružení pilotů podle něho proto zvažuje podání žaloby na osoby odpovědné za špatný finanční stav ČSA.
Aerolinky budou znovu usilovat o Travel Service
České aerolinie budou opět usilovat o koupi konkurenčního Travel Service. V rozhovoru pro ČTK to řekl prezident aerolinií Radomír Lašák. Společnost podle něho zvažuje jak možnost koupě Travel Service, tak i prodej vlastní charterové (nepravidelné) flotily.
ČSA chtějí zaměřit pozornost na přepravu osob
ČSA se chtějí v budoucnu zaměřit výhradně na přepravu osob. Ostatní činnosti, které s tím přímo nesouvisejí, zřejmě společnost prodá. Prvními adepty na prodej jsou ČSA Cargo, Catering a Duty Free. Vyplývá to ze strategie, kterou společnost zveřejnila v úterý.
Změna obchodní strategie ČSA:
- zlepšení prodeje letenek
- rozvoj stávající sítě linek
- zavedení nových dálkových linek
ČSA Cargo zajišťuje nákladní dopravu do letadel ČSA a provozuje nákladní terminál v Ruzyni. V první fázi by také Lašák nechtěl odprodat údržbu a servis letadel. Naopak počítá s rozšířením servisních linek.