Hlavní obsah

ČR i přes nesouhlas EU trvá na zrušení jednodenních známek

PRAHA

Ministr dopravy Milan Šimonovský chce jít do otevřeného sporu s Evropskou unií a zrušit jednodenní dálniční známky pro kamiony, o čemž EU nechce ani slyšet. A nesoulad mezi drahým dálničním mýtným, které v některých zemích platí a levnějšími dálničními známkami, které platí jinde, řešit nechce.

Foto: DK Vsetín
Článek

Šimonovský už dříve o návrhu, s nímž souhlasí i většina poslanců, jednal s ministry dopravy v EU, ti ho ale odmítli s tím, že by bránil volnému pohybu zboží a poškozuje zahraniční dopravce přejíždějící přes ČR. Šimonovský ho přesto bude ve vládě prosazovat.

Tím, že návrh má omezit právě zahraniční dopravce, se ministerstvo dopravy netají. Známky chce zrušit právě proto, aby zahraniční dopravci nepoužívali ČR jako tranzitní zemi.

Na druhou stranu ale Šimonovský připustil, že ne všechny problémy s přetížením českých dálnic souvisejí s rozdílným zpoplatňováním silnic. Například v Rakousku po zavedením elektronického mýtného stoupl provoz kamionů na některých tazích až o 20 procent. Rostoucí počet kamionů v ČR tedy nezle přičítat jen tranzitní dopravě, která se přes levnější české silnice snaží vyhnout Rakousku, ale především rostoucímu hospodářství v celé Evropě.

Jízda v ČR je desetkrát levnější než v Rakousku

Jízda přes Česko je vyjde díky jednodenní známce, která pro vozy nad 12 tun stojí 250 korun daleko levněji než například jízda přes Rakousko. Za ujetí 400 kilometrů u jižních sousedů zaplatí kamión v přepočtu 2500 korun. Jednodenní známky by podle poslaneckého návrhu měly nahradit nejméně třídenní za 620 korun.

V budoucnu chce ČR zavést výkonové zpoplatnění silnic, tzv. elektronické mýtné, a to na prvních úsecích od roku 2006. Platit se má celkem za 3000 kilometrů dálnic a vybraných silnic první třídy. Platit by měly nákladní vozidly nad 3,5 tuny zhruba tolik, jako v Německu, které by systém mělo po několika odkladech spustit od začátku příštího roku.

Anketa

Měla by ČR i přes nesouhlas EU zdražit dálniční poplatky pro tranzit kamiónů?
Ano, omezí se tak ničení dálnic
20,8 %
Ano, i když počet kamiónů stejně neklesne
59,4 %
Ne, omezuje to volný pohyb zboží
10,2 %
Ne, země by měla respektovat rozhodnutí EU
9,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1060 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám