Článek
Šimonovský už dříve o návrhu, s nímž souhlasí i většina poslanců, jednal s ministry dopravy v EU, ti ho ale odmítli s tím, že by bránil volnému pohybu zboží a poškozuje zahraniční dopravce přejíždějící přes ČR. Šimonovský ho přesto bude ve vládě prosazovat.
Tím, že návrh má omezit právě zahraniční dopravce, se ministerstvo dopravy netají. Známky chce zrušit právě proto, aby zahraniční dopravci nepoužívali ČR jako tranzitní zemi.
Na druhou stranu ale Šimonovský připustil, že ne všechny problémy s přetížením českých dálnic souvisejí s rozdílným zpoplatňováním silnic. Například v Rakousku po zavedením elektronického mýtného stoupl provoz kamionů na některých tazích až o 20 procent. Rostoucí počet kamionů v ČR tedy nezle přičítat jen tranzitní dopravě, která se přes levnější české silnice snaží vyhnout Rakousku, ale především rostoucímu hospodářství v celé Evropě.
Jízda v ČR je desetkrát levnější než v Rakousku
Jízda přes Česko je vyjde díky jednodenní známce, která pro vozy nad 12 tun stojí 250 korun daleko levněji než například jízda přes Rakousko. Za ujetí 400 kilometrů u jižních sousedů zaplatí kamión v přepočtu 2500 korun. Jednodenní známky by podle poslaneckého návrhu měly nahradit nejméně třídenní za 620 korun.
V budoucnu chce ČR zavést výkonové zpoplatnění silnic, tzv. elektronické mýtné, a to na prvních úsecích od roku 2006. Platit se má celkem za 3000 kilometrů dálnic a vybraných silnic první třídy. Platit by měly nákladní vozidly nad 3,5 tuny zhruba tolik, jako v Německu, které by systém mělo po několika odkladech spustit od začátku příštího roku.