Hlavní obsah

ČOI: Většina obchodních řetězců porušuje zákon

PRAHA

Většina obchodních řetězců v ČR má problém se zákonem o ochraně spotřebitele. Vyplývá to ze závěrů kontroly České obchodní inspekce, kterou vyvolal problémový novoroční výprodej v Carrefouru. Řetězce uvádějí v regálech jiné ceny, než pak účtují u pokladny, leckdy chybí návody v češtině. Obchodníkům tak hrozí až miliónové pokuty.

Foto: Hana Knížková
Článek

Pracovníci ČOI kontrolovali 472 prodejen, které patří 22 řetězcům. Porušení zákona zjistili asi v každé čtvrté prodejně.

"Správní řízení čeká celkem 117 provozoven, dalších 11 zjištění bylo postoupeno k řešení příslušným orgánům dozoru," řekl ředitel ČOI Jiří Pěkný.

Porušování zákonů inspekce zjistila v prodejnách řetězců Carrefour, Albert, Hypernova, Penny Market, Billa, Globus, Tesco, Plus, Interspar, Delvita, Baumax, Julius Meinl, Lidl a Kaufland.

Řetězce často o výsledcích neví

Některé obchody ještě o výsledcích kontrol ani neví. "Budeme to komentovat, až nám výsledky někdo sdělí," řekl mluvčí Teska Vesselin Barliev

"ČOI se v médiích nechává slyšet, že jsme tím nejhorším řetězcem. Rozhodně s tímto stanoviskem inspekce nesouhlasíme. Pouze nás očerňuje. ČOI se rozhodla komunikovat nám výši sankcí přes média, což nepovažujeme za profesionální přístup k věci," řekla Novinkám Kateřina Černá z řetězce Ahold, který provozuje obchody Albert a Hypernova. Podle Černé správní řízení zatím neprobíhá. "Podle našich dosavadních zjištění jsme zákon neporušili," řekla Černá.

Špatné ceny

V 71 případech obchody porušily informačních povinností, konkrétně chyběly povinné informace o výrobcích, jejich značení a návody v českém jazyce. Ve 33 provozovnách porušili prodávající povinnost informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků. Kontrolní nákupy byly v několika případech předraženy až v řádu stokorun. "Vyšší míru předražení zjistili inspektoři v první polovině ledna, v průměru o 18, 9 procenta, v druhé půli měsíce bylo předražení pouze 2,1 procenta," sdělila ČOI.  

Několik obchodů porušilo povinnost předvést, jak výrobek funguje, řádně vyplnit záruční list a informovat zákazníka o tom, za jakých podmínek může výrobek reklamovat.

"Kontroly stále pokračují, protože se prohřešky řeší, nemůžeme informovat, který obchod jakou konkrétní chybu udělal," řekla Novinkám mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Výprodeje v Carrefouru

Kontroly odstartoval novoroční výprodej v řetězci Carrefour. Tisíce lidí se rozjely do prodejen, které nabízely především elektroniku za minimální ceny. Carrefour ale neuvedl, že zboží je k dispozici jen několik kusů v ČR. Ty si podle svědků mnohdy rozebrali zaměstnanci obchodů. [celá zpráva]

Které řetězce podle ČOI porušují zákon:

Carrefour, Albert, Hypernova, Penny Market, Billa, Globus, Tesco, Plus, Interspar, Delvita, Baumax, Julius Meinl, Lidl , Kaufland

Rozhořčení zákazníků, které následovalo, i následný postoj, který Carrefour zaujal, vyprovokovalo inspekci ke kontrolám. Nový zákon, který by stanovil pravidla výprodejů, začal připravovat i ministr průmyslu a obchodu. Taková omezení mají některé evropské státy.

Související články

Výběr článků

Načítám