Článek
„Za květen jsme zkontrolovali dvaašedesát provozoven v Plzeňském a Karlovarském kraji, z toho v pětatřiceti případech zjistili kontroloři porušení zákona na ochranu spotřebitele,“ řekl Právu ředitel západočeského inspektorátu ČOI Milan Javorský. Podle něj nejčastějším proviněním personálu bylo předražení a také nedodržení správné míry u alkoholických nápojů.
„Jakmile číšník vidí, že některý z hostů má jak se říká upito, tak mu nějakou tu čárku za pivo na účet přidá,“ konstatoval Javorský. Jeho lidé zaznamenali největší předražení osmadvacet korun při objednání dvou velkých panáků kořalky. „A to si inspektoři ani nemuseli hrát na opilce,“ dodal Javorský.
Kontroly odhalily také další nedostatky jako například chybějící tabulky s textem upozorňujícím na zákaz prodeje alkoholických a tabákových výrobků osobám mladším osmnácti let. „Tabulka je přesně daná normou. Text musí být pořízen v českém jazyce, černými tiskacími písmeny na bílém podkladě o velikosti písma nejméně pět centimetrů,“ upřesnil Javorský.
Inspekce rozdávala pokuty
Většina provinilců dostala pokutu na místě do pěti tisíc korun. Několik případů ale pro větší prohřešky skončí ve správním řízení, kde zpravidla inspekce trestá pokutou do výše 15 tisíc korun. „Majitelé provozoven sice sankce respektovali ale snažili se ospravedlnit tím, že je nedostatek kvalifikovaného personálu,“ uvedl Javorský.
I v budoucnu mohou hostinští na nepoctivost doplatit. „Rozjíždí se turistická sezóna a proto chceme v kontrolách podobného zaměření pokračovat,“ uzavřel Javorský.