Článek
Celkem ČOI provedla kontrolu v 230 provozovnách asi 40 obchodních řetězců a v 80 provozovnách zjistila inspekce nedostatky. Kontroly byly zaměřeny na povánoční výprodeje.
Obchodníci například špatně účtovali či stanovili procentní slevu, v některých prodejnách i letos nebylo inzerované zboží k dostání. Dále docházelo ke klamání spotřebitele - tj. že nabízené slevy nebyly skutečně poskytnuty a byly pouze fiktivní.
Cena sezónního zboží klesla u některých produktů až o 85 procent. Výrazně levněji lidé koupí nejen zimní textil a obuv, ale také hračky, spotřební elektroniku i nábytek.
Hlavní vlna slev teprve přijde
Podle ústředního ředitele ČOI Jiřího Pěkného je však předčasné hodnotit, zda se obchodníci při výprodejích polepšili, protože prodejci začnou levně vyprodávat své zboží až koncem ledna.
Pozitivem je, že reklamy na výprodeje nejsou v letošním roce zdaleka tak bombastické jako loni, kdy obchjodníci používali názvy jako Výprodej století.
Výsledky kontrol ČOI | ||
inspektorát | počet kontrol | počet zjištění |
Středočeský a Praha | 23 | 10 |
Ústecký a Liberecký | 49 | 12 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 41 | 8 |
Královéhradecký a Pardubický | 19 | 5 |
Plzeňský a Karlovarský | 30 | 14 |
Jihomoravský a Zlínský | 22 | 7 |
Jihočeský a Vysočina | 46 | 24 |
celkem | 230 | 80 |
Zdoj: ČOI |
Loni výprodej doprovázel chaos
ČOI se na výprodeje zaměřila po loňských zkušenostech, kdy obchodníci avizovali slevy zboží, které neměli na skladě.
Největší aféru měl řetězec Carrefour, který avizoval slevy elektroniky až o 95 procent. Do prodejen tehdy zamířily tisíce zákazníků, zlevněného zboží bylo ale jen několik kusů a na mnohé se nedostalo.
Nejčastější prohřešky obchodníků
:: údaj o ceně v korunách po slevě chyběl, k původní ceně uvedena sleva pouze v procentech
:: vývěskou deklarována sleva 30 procent, prodejní ceny v obchodě beze změny - sleva odečtena až u pokladny
:: nová cena vyšší než odpovídá deklarované slevě v procentech
:: prodej některých druhů zboží z nabídkového letáku bez uvedení ceny
:: zboží označeno cenou nižší než jaká byla následně účtována
:: ceny uvedené u některého zboží nesouhlasily s cenami v nabídkovém letáku
:: výrobek s vadou nebyl zřetelně označen a oddělen od ostatního zboží
Obchodní řetězce jsou nyní opatrnější, hlídají si, jak velkou slevu avizují a na letácích často uvádějí i množství zlevěného zboží, které mají na skladě.