Článek
Inspektoři ČOI provedli od dubna do června 259 kontrol slevových akcí, porušení právních předpisů bylo zjištěno při 106 kontrolách, tedy u 41 procent.
Kontroly mířily na prodávající v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů. Cílem bylo především ověřit správnost informací o slevě z ceny výrobků, poctivost prodeje a další povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele.
Nejčastějším zjištěním bylo porušení paragrafů týkajících se informace o slevě a údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost byla porušena celkem v 35 případech. Další pochybení se týkala nesprávného účtování cen prodávaných výrobků, kdy bylo někdy účtováno na pokladně víc, než bylo uvedeno na regále, nebo šlo o porušení poctivosti prodeje. Sem patří například špatné vážení a podobně.
Inspekce rozdala pokuty za falešné slevy. Největší hříšník je Penny
„Čeští spotřebitelé často nakupují ve slevových akcích a vyhledávají výhodné nabídky. Slevy mají jako marketinkový nástroj zásadní vliv na spotřebitelské chování a rozhodování českých spotřebitelů ohledně koupě. I přes opakované kontroly ale stále dochází u prodávajících k porušování zákonných povinností,“ uvedl mluvčí ČOI Kotrba.
Na základě už dříve zjištěných porušení nabylo ve druhém čtvrtletí právní moci celkem 126 pokut v celkové hodnotě 5,78 milionu korun.
Jak už Novinky dříve informovaly, nejvyšší pokuty v uvedeném čtvrtletí dostaly řetězce Penny a Kaufland, následovaly Billa, Lidl a Tesco.
Prodejci upozorňují, že tuzemský zákon i unijní předpis sice ukládají uvádět poslední nejnižší cenu za 30 dní, výslovně ale neříkají, že procentní sleva má být vypočtená právě z této ceny. Na evropské soudy se kvůli tomu obrátily řetězce Albert či Aldi. Inspekce stejně jako mnozí experti na spotřebitelské právo ale upozorňují, že výpočet slevy vyplývá z metodických pokynů Evropské komise a dává jasný smysl, aby prodejci nelákali na „falešné slevy“ krátkodobým zvýšením ceny, jak se stále občas děje.