Článek
Coca-Cola požádala po začátku války své partnery v Rusku, aby stáhli její plechovky a lahve z obchodů, zastavili další dodávky sirupu a přestali vyrábět její nápoje.
Rusové si ale našli vlastní cestu v podobě nápoje Dobryj cola, který je nejen svým vzhledem, ale i chutí prakticky totožný s originálem.
Důvodem je tamní stáčírna Coca-Coly Multon Partners, kterou vlastní samostatná společnost Coca-Cola HBC kotovaná na londýnské burze. V té má mateřská Coca-Cola z USA jen 21procentní podíl, napsala agentura Bloomberg.
Západní společnosti obracejí. V Rusku zůstávají
HBC Coca-Cola sice po ruské invazi na Ukrajině přestala v Rusku vyrábět Coca-Colu, její ruský podnik Multon Partners ale představil nápoj Dobryj cola, z kterého se časem stala nejoblíbenější limonáda v zemi s 13procentním podílem na trhu, odkazuje Bloomberg na výzkum Prodazhi.rf.
„Zisky z prodeje Coca-Coly v Rusku se pouze přesunuly do společnosti Coca-Cola HBC, která díky úspěchu společnosti Dobryj cola získala podíl na trhu,“ uvedl Garrett Nelson, analytik společnosti CFRA Research.
Rusům je v zemi dostupný i originální produkt. Coca-Cola je totiž dovážena ze sousedních zemí, jako je Gruzie a Kazachstán. Děje se tak v důsledku toho, že po invazi Rusko přijalo zákon, který umožňuje prodej značkového zboží bez souhlasu vlastníka ochranné známky.
Originální Coca-Cola je tak stále třetí nejvíce prodávanou sodovkou v Rusku s šestiprocentním podílem na trhu. Přesto jsou zisky společnosti v Rusku nižší než před válkou.
Zisky z prodeje Coca-Coly v Rusku se pouze přesunuly do společnosti Coca-Cola HBC, která díky úspěchu společnosti Dobryj cola získala podíl na trhu.
HBC Coca-Cola uvedla, že její prodeje v Rusku loni vzrostly o 12 procent, zároveň však zůstaly téměř o třetinu pod úrovní roku 2021, kdy byla Coca-Cola nejprodávanějším nealkoholickým nápojem v zemi s 26procnentím podílem na trhu.
Samotné vedení společnosti se sídlem v Atlantě tvrdí, že s řízením ruské společnosti Dobryj cola nemá co dočinění.
Také odvěký rival Coca-Coly, společnost PepsiCo, z Ruska neodešla, ačkoli v září 2022 uvedla, že tam přestala vyrábět a prodávat své nápoje Pepsi, Mountain Dew a 7Up.
Později však Pepsi v Rusku začala vyrábět novou colu pod značkou Evervess a navýšila produkci Frustyle, který má podobu v Mirindě.
Moskva zahraničním firmám navyšuje náklady na odchod
Výsledkem bylo, že loňské tržby ruské jednotky vyskočily o 12 procent na 209 miliard rublů (téměř 55 miliard Kč), odkazuje Bloomberg na zprávy pro místní daňové úřady.
Nadnárodní společnosti, které se zprvu zavázaly k odchodu z Ruska, postupem času zjistily, že odchod ze země není jednoduchý.
Moskva jim postupně navyšuje náklady na odchod, a to například zavedením povinné 50procentní slevy na aktiva z „nepřátelských“ zemí prodávaných ruským kupcům nebo minimálně 15procentní „výstupní daní“, informoval už dříve Financial Times.
Velkým rizikem je i znárodňování, což potkalo dánský pivovar Carlsberg či francouzského výrobce jogurtů Danone.