Článek
Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické společnosti, a to IBM a Microsoft.
Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy dolarů (zhruba 1,9 biliónu korun). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.
Mezi největší skokany se letos zařadily firmy Facebook a Google. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.
První mimo amerických firem je Samsung
Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung, který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.
Nejvíce je v žebříčku automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět jsou značky elektroniky. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.
Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, které jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.
Pořadí deseti nejcennějších světových značek | ||||
---|---|---|---|---|
pořadí | značka | hodnota (v mld. dolarů) | meziroční změna hodnoty (v %) | země původu |
1. | Apple | 98,32 | 28 | USA |
2. | 93,29 | 34 | USA | |
3. | Coca-Cola | 79,21 | 2 | USA |
4. | IBM | 78,81 | 4 | USA |
5. | Microsoft | 59,55 | 3 | USA |
6. | GE | 46,95 | 7 | USA |
7. | McDonald’s | 41,99 | 5 | USA |
8. | Samsung | 39,61 | 20 | Korea |
9. | Intel | 37,26 | -5 | USA |
10. | Toyota | 35,35 | 17 | Japonsko |
Zdroj: Interbrand |