Článek
Coca-Cola se za posledních 120 let stala značkou s hodnotou 70 miliard dolarů a jakýmsi symbolem nealkoholického pití. V restauracích se obvykle rozhodujeme mezi vodou, džusem nebo kolou.
V současnosti se ročně prodají miliardy litrů Coca-Coly. Kolem značky se vytvořila vlastní mytologie, málokdo ji nezná. Coca-Cola si v různých obdobích vydobyla přívlastky antiarabská, antiindická, antikomunistická, ale také antiizraelská či globalizační. Lze říci, že jen k málo fenoménům Coca-Cola neměla nějaký vztah. Při letošním mistrovství světa ve fotbale se čeká největší investice Coca-Coly do sportovní akce v dějinách.
John Pemberton, Jižan z Atlanty, přitom 8. května 1886 neměl na mysli nic jiného než skromný prodej sirupu, který měl léčit a posilovat. Měl pramalou obchodní fantazii a produkt uvedl na trh pod nepříliš nápaditým názvem French Wine Cola.
Společník uměl nápoj prodat
Obrat přinesl až jeho společník Frank Robinson. "Dáme tam dvě C, bude to dobře vypadat na plakátech" prohlásil, když mu Pemberton předvedl nový produkt své lékárenské alchymie a diskutovali spolu, jak nový výrobek pojmenovat. Tak vznikl název Coca-Cola, přičemž Robinson zároveň navrhl použití písma typu Spencer podtržené vlnkami, čímž vznikla dnes tak známá značka.
Logo ale v roce 1886 žádné velké nadšení nebudilo. V prvním roce prodeje činil hospodářský výsledek později založené Coca-Cola Company mínus 20 dolarů, když při nákladech na umíchání 70 dolarů získal prodejem dávky po pěti centech zpět dolarů jen 50. Jen pro srovnání, v roce 2005 firma vykázala zisk 4,8 miliardy (67 mld. Kč) při tržbách přesahujících 23 miliard dolarů (552 mld. Kč). Otec receptu a nápoje Pemberton se ironií osudu o tomto úspěchu nikdy nedozvěděl - zemřel pouhé dva roky po uvedení Coca-Coly na trh.
Po Candlerovi se jmenuje úplně všechno
Skutečným tvůrcem značky se stal až jeho nástupce Asa Candler. Tři roky poté, co nápoj v roce 1892 převzal, už jej pila celá Amerika. Dnes se po Candlerovi jmenují v téměř pětimiliónové Atlantě ulice i náměstí a dokonce teologický seminář.
Následně už šel rozvoj značky rychle. V roce 1915 se zrodila slavná láhev, o čtyři roky později Coca-Cola Company převzala firmu od rodiny Candlerů a rozjela se do světa. Její definitivní dominanci ale nepřímo ovlivnil teprve Adolf Hitler. Právě do boje s ním a nacisty si totiž americká armáda objednala milióny lahví, které se staly jedním ze směnných artiklů při obchodu.
Světová dominance Coca-Coly získala pevné základy. Stodvacáté narozeniny Coca-Coly nicméně v úplně ideální atmosféře neprobíhají, Cola totiž nezažívá své nejlepší období. Po dlouhých sto letech souboje ji nedávno převálcovala "věčně druhá" Pepsi, a to jak v tržní kapitalizaci, tak v rychlosti růstu.