Článek
Oprava povrchu je pak levnější a i rychlejší, podle studie Českého vysokého učení technického (ČVUT) však méně trvanlivá. Současný povrch vozovky, který je v bídném stavu, by se rozbil a na něj by se nanesla silná vrstva asfaltu. Dálnice prý se zvýšením profilu o desítky centimetrů počítá a nebyl by to problém.
Sice to nevydrží, ale je to levnější
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Metoda ale podle ČVUT neznamená trvalou opravu dálnice. Za deset až 15 let by se povrch musel znovu opravit.
Úseky, které se nyní upravují, by byly dokončeny stávající metodou, tedy i s odstraněním původního povrchu. Ten se rozbije, odtěží i s podkladovou vrstvou a nahradí cementobetonovým povrchem. Dálnice se současně rozšíří o 75 cm. Tento postup doporučila studie ČVUT.
"U nových úseků, které budou soutěženy v tomto roce, považuji za nutné zvážit a projednat, jakou technologií bude ŘSD při modernizaci postupovat, a to například z časového hlediska. Kompletní změny projektů by totiž znamenaly oddálení modernizace," uvedl ředitel ŘSD Jan Kubiš.
Argumentem pro je cena i čas, fragmentace by vyšla na pět miliard korun, velká investice by se ale jen oddálila. Na opravu by ale zřejmě nebylo možné použít peníze z EU. Nynější metodou očekává ministerstvo dopravy náklady ve výši 15 miliard. Původně se počítalo s 20 miliardami, ale ceny stavebních zakázek klesají.