Článek
„Podle posledních informací by vlak měl dorazit večer po deváté hodině,” řekl Novinkám mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Tři vlaky s opcí na nákup dalších třiceti vyjdou na pět miliard korun.
V Brémách vlakovou soupravu po vyložení z lodi z jednotlivých částí sestavili, zkontrolovali a po několika dnech čekání pak vyrazila tažená jinou lokomotivou do Česka.
Firma se vlak chystá nasadit do provozu v příštím roce. Jméno Sirius vybrala z návrhů cestujících.
Leo Express, který vlak vyvinul ve spolupráci s jejich největším světovým výrobcem CRRC, je autorem a vlastníkem konceptu i designu jednotek. Na projektu nového vlaku se podílela i česká designérská studia a další tuzemští dodavatelé. Z Česka tak pochází každá pátá součástka, která byla na vlaku použita. Český je také zabezpečovací systém vlaku. Díky lehké hliníkové konstrukci a rekuperaci energie dosahuje nižší spotřeby.
Vlak je koncipovaný na rychlost 160 kilometrů v hodině, což je tuzemské maximum. Jednotka bude vícesystémová a takzvaně hybrid-ready – to znamená, že bude schopna jezdit kdekoliv na středoevropské železnici. Vlaky mají mimo jiné nízkopodlažní přístup pro rodiče s kočárkem, cestující na invalidním vozíku či cyklisty s kolem.
Leo Express nyní provozuje na svých dálkových tratích pět souprav Stadler Flirt. Kromě vlaků CRRC se vozový park brzy rozroste o další vozy. Dopravce nyní dokončuje úpravy na 15 motorových jednotkách typu LINT, které si pronajal od výrobce Alstom. Nasadí je na tratích na Pardubicku a Zlínsku od letošního prosince. Nyní poptává další nové vlaky pro provoz na Olomoucku či v Praze.
Soukromý železniční dopravce Leo Express zahájil provoz v roce 2012. Zakladatelem společnosti je Leoš Novotný.