Hlavní obsah

Čínský gigant BYD poprvé zaznamenal vyšší tržby než Tesla

Největší čínský výrobce elektromobilů BYD ve středu dosáhl dalšího milníku. Ve třetím čtvrtletí totiž zaznamenal tržby ve výši 201,1 miliardy juanů (přibližně 662 miliard Kč), což bylo meziročně o 24 procent více. V tomto směru tak automobilka vůbec poprvé překonala Teslu, svého hlavního konkurenta z USA. Společnost miliardáře Elona Muska má ale co do ziskovosti stále výrazně navrch.

Foto: Nick Carey, Reuters

Elektrické SUV Atto 3 od společnosti BYD

Článek

V přepočtu na americké dolary dosáhly tržby BYD za třetí letošní kvartál 28,2 miliardy dolarů. Číslo překonalo prodeje Tesly, které činily 25,2 miliardy dolarů, uvedla agentura Bloomberg.

BYD významně navýšila také čistý zisk, konkrétně o 11,5 procenta na 11,6 miliardy juanů (38,2 miliardy Kč), čímž překonala i odhady analytiků. Za vyšším ziskem stojí bezprecedentní počet prodaných elektromobilů a hybridních vozidel, který se ve třetím kvartálu vyšplhal na 1,12 milionu.

Výše čistého zisku je ovšem stále daleko za čistým ziskem Tesly. Zatímco BYD při přepočtu na dolary vydělala 1,6 miliardy dolarů, Tesla za stejné období připsala 2,2 miliardy dolarů, upozornil Bloomberg.

Uber se dohodl s BYD na dodání 100 tisíc elektromobilů pro jeho řidiče

Ekonomika

Obě společnosti jsou na poli elektromobilů giganty a jsou považovány za hrozbu pro tradiční automobilky jako Volkswagen, Ford či Stellantis, u kterých přechod na elektromobilitu drhne, a to jak po technologické, tak především ekonomické stránce.

K výraznému nárůstu tržeb BYD ale nepřispívají ani tak elektromobily, jako spíše plug-in hybridy. Nedávno navíc firma z Šen-čenu představila novou pohonnou jednotku, která umožní řidiči ujet více než dva tisíce kilometrů bez nutnosti dobíjení nebo doplňování paliva, připomněl Bloomberg.

Další klíčovou výhodou čínského velikána oproti tradiční konkurenci je jeho vertikálně integrovaný dodavatelský řetězec a výroba většího počtu dílů ve vlastní režii. Tím podnik výrazně snižuje celkové náklady na výrobu.

Naopak Tesla se potýká se stále omezenější a zastaralou řadou elektromobilů. Na rozdíl od BYD totiž hybridní vozy nevyrábí. Primárním zaměřením Tesly je nyní zvýšení výroby Cybertrucku a rozšíření využití autonomního systému známého jako Full Self-Driving.

Přesto potenciál Tesly v otázce využití umělé inteligence a její dlouhodobější vedení v prodejích elektromobilů z ní stále dělají nejhodnotnějšího výrobce automobilů na světě. BYD je až třetí za druhou Toyotou.

Tesla vykázala největší čtvrtletní zisk za více než rok a akcie rázem skoro dorovnaly letošní ztrátu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám