Článek
Silný čínský export za červen vedl ke zvýšení obchodního přebytku na 99 miliard z květnových 82,6 miliardy dolarů, informovala agentura AP.
Růst vývozu přichází v době, kdy Čína čelí eskalaci napětí v obchodních vztazích nejen s Evropou, ale i USA. Evropská unie i Spojené státy zvýšily cla na elektromobily vyrobené v Číně.
Jak ale upozornila londýnská výzkumná společnost Capital Economics, „cla z USA a EU v krátkodobém horizontu významně neovlivní celkový export“. „Zaměřují se pouze na malou část čínského exportu,“ zdůraznila ve své analýze s tím, že dopady cel může Peking ztlumit přesměrováním obchodu a úpravami směnných kurzů.
EU zavádí cla na dovoz elektromobilů z Číny
Export bude podle analytiků hlavním tahounem letošního ekonomického růstu Číny, když její hrubý domácí produkt v prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta. Na pětiprocentní ekonomický růst pak cílí Peking za celý letošní rok.
Největším odbytištěm pro čínské výrobky zůstala desítka zemí Sdružení národů jihovýchodní Asie, přičemž vývoz do ASEAN stoupl v prvním pololetí meziročně o více než desetinu.
Vývoz do USA vzrostl v období leden až červen pouze o 1,5 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, zatímco dodávky do Evropské unie poklesly o 2,6 procenta, uvedla AP.
Nejrychleji rostoucími kategoriemi čínského vývozu jsou letos ocel, automobily, domácí spotřebiče a lodě. Za prvních šest měsíců roku Čína dodala na zahraniční trhy 2,93 milionu automobilů a téměř 30 milionů lodí.
Napětí v obchodní vztazích se stupňuje
Čína nyní čelí obvinění ze strany USA a Evropské unie z nadprodukce, neférové podpory svých producentů a zaplavování zámořských trhů levnými elektromobily. Peking se podle AP obává, že cla uvalená na čínská elektroauta by snížila vývoz při slábnoucí domácí poptávce. Varovný signál přinesl pak i oficiální průzkum zveřejněný minulý týden, podle jehož závěrů činnost továren v Číně v červnu stagnovala.
Potenciál čínského exportu brzdí od pandemie covidu-19 celosvětově slabší poptávka. Problémy teď způsobuje i propad v čínském realitním sektoru.
Čínský BYD postaví v Turecku továrnu za miliardu dolarů
K tomu se rozhořela celní válka se Západem. Evropská unie od 5. července zavedla předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů. Jde o dodatečná cla vybíraná navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu.
Čínské ministerstvo obchodu poté vyjádřilo naději, že se v příštích čtyřech měsících podaří dosáhnout dohody. Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, cla kritizuje a varuje, že evropský automobilový průmysl neposílí.
Číňané chtějí vyrábět elektromobily v Evropě už letos
Největší vývozce aut na světě
Čína loni sesadila Japonsko z pozice největšího vývozce automobilů na světě, když už o rok dřív se dostala na druhé místo před Německo. Podle údajů čínského svazu výrobců automobilů CAAM se celkový vývoz aut z Číny loni zvýšil o 58 procent na 4,9 milionu vozů. K růstu výrazně přispěl hlavně zájem o elektromobily vyráběné v Číně.
Podle analytického ústavu BVVA, který se zaměřuje na asijské trhy, se loni čínský vývoz elektromobilů meziročně zvýšil o 70 procent, přičemž dosáhl hodnoty 38,5 miliardy dolarů. Byla to přibližně třetina celkového vývozu osobních aut z Číny.
Hlavním zahraničním odbytištěm čínských elektromobilů je nyní Evropa. Hodnota čínského vývozu elektrických vozidel do Evropy podle BVVA výrazně vzrostla: Z 15,4 miliardy dolarů v roce 2022 na 20,8 miliardy dolarů v roce 2023, což představuje 54,2 procenta z celkového objemu čínského vývozu elektromobilů.