Článek
Nové poptávky přivezl CzechInvest v čele s generálním ředitelem Karlem Kučerou z listopadové návštěvy přímo v Číně. V předchozích letech roční objem čínských investic nepřekračoval 500 miliónů a výrazně zaostával za investicemi z jiných zemí Asie, především Japonska a Koreje.
„Česko tak konečně začíná dohánět jiné země, kam čínský kapitál plyne již od roku 2003,“ říká Kučera. „V Německu v roce 2014 například byla Čína největším investorem s téměř dvanáctiprocentním podílem na všech investicích. Ve stejném roce v USA Čína investovala 12 miliard dolarů a v EU 18 miliard dolarů,“ dodává.
V Šanghaji a šesti čínských provinciích jednal CzechInvest na podzim v rámci oficiální mise premiéra Bohuslava Sobotky se stávajícími i potenciálními investory.
„Nejvíce poptávek jsme zaznamenali od firem z oblasti automobilového průmyslu, strojírenství a elektrotechniky, zejména směrem ke spolupráci na vývoji nových hi-tech produktů. Česká republika má v těchto oblastech v Číně a v Asii obecně dobré jméno,“ upřesňuje Karel Kučera.
„Diskutované potenciální projekty se ve většině případů pohybovaly v částkách kolem jedné miliardy korun,“ dodal šéf CzechInvestu.
Čínské investice zprostředkované CzechInvestem | |||||
---|---|---|---|---|---|
Název | Sektor | Investice (mil.CZK) | Pracovní místa | Rok | Kraj |
Changhong Europe Electric | Elektronický | 212 | 300 | 2005 | Středočeský |
SHANGHAI MALING (CZECH) | Potravinářský | 235 | 200 | 2006 | Ústecký |
Shanghai Yuncheng Plate-Making | Kovodělný a kovo- zpracující | 45 | 210 | 2006 | Středočeský |
Longway Czech | Výroba motorových vozidel | 1 | 10 | 2008 | Jihomoravský |
SOLAR EXPRESS | Elektrická zařízení | 160 | 77 | 2010 | Olomoucký |
YAPP CZECH AUTOMOTIVE SYSTEMS | Výroba motorových vozidel | 253 | 80 | 2010 | Středočeský |
SHANGHAI MALING | Potravinářský | 195 | 100 | 2011 | Ústecký |
Saar Gummi | Chemický | 407 | 108 | 2013 | Králové-hradecký |
CNR (Czech) Science and Technology Development Corporation Limited | Strojírenský | n.s.*) | n.s. | 2014 | Hl. m. Praha |
YAPP CZECH AUTOMOTIVE SYSTEMS | Výroba motorových vozidel | 246 | 87 | 2015 | Středočeský |
BWI | Automobilový | 742 | 315 | 2015 | Karlovarský |
*) n.s. (non specified) znamená, že investor si nepřál zveřejňovat podrobnosti o svém záměru |
CzechInvest pomohl dosud zprostředkovat 12 investičních projektů čínských firem, a to v souhrnné výši přes 2,6 miliardy korun, které vytvořily či do budoucna vytvoří přes 1,5 tisíce pracovních míst . Jak již bylo naznačeno, v porovnání s jinými zahraničními investory, a to i těmi asijskými, se zatím nejedná o nijak významná čísla. „Rozjednané investice by ale brzy mohly tento nepoměr minimálně dorovnat,“ dodal Kučera.
Větší zájem čínských firem o Česko ale není jen zásluhou CzechInvestu. Loni čínská skupina CEFC investovala do letecké společnosti Travel Service (spolumajitel ČSA) a fotbalové Slavie, s partnery vlastní také většinu Pivovarů Lobkowicz.
Rozvoji byznysu by také mělo letos pomoci spuštění přímé letecké linky mezi Prahou a Šanghají společnosti China Eastern. Šanghaj je totiž centrem čínského byznysu. Od loňska již létá společnost Hainan Airlines na přímé lince Praha - Peking, kterou využívají spíš turisté.
Nejdřív přátelství, pak byznys
Agentura CzechInvest má v Číně své zahraniční zastoupení od roku 2002. V roce 2011 se z důvodu lepšího zacílení na zájmové lokality přesunulo z Hongkongu do Šanghaje. Má proto bohaté zkušenosti s pravidly jednání s čínskou protistranou.
„Důležité je navázat nejdříve přátelské vztahy, byznys následuje až poté,“ zdůrazňuje Ondřej Koc, zahraniční zástupce CzechInvestu v Šanghaji. „V další komunikaci je potřebná trpělivost, protože v Číně nejsou zvyklí na evropské tempo. Roli hraje i jazyková bariéra. Podkladové materiály v čínském jazyce jsou téměř nezbytností,“ dodává.