Hlavní obsah

Čínské elektromobily trhly v červnu rekord na evropském trhu

Čínské značky už mají dvouciferný podíl na evropském trhu s elektromobily. V červnu dosáhly v prodejích rekordního podílu ve výši 11,1 procenta, což bylo o 2,4 procentního bodu více než v květnu. Za výrazným skokem stál závod výrobců s časem, protože začátkem tohoto měsíce začala v EU platit zvýšená cla na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně.

Foto: Profimedia.cz

Autosalon BYD v čínském městě Chang-čou

Článek

Suverénně nejvíce vozů prodala automobilka SAIC, která v Evropě nabízí svůj hatchback MG4. Jen v červnu dodala přes 13 tisíc těchto vozů. Druhý BYD dodal „jen“ necelé čtyři tisíce vozů, u zbylých značek, jako jsou Great Wall, Xpeng či Nio, se jednalo řádově jen o stovky elektromobilů, uvedla agentura Bloomberg.

Od 5. července jsou v EU v platnosti nová dočasná cla, přičemž Evropská komise je nastavila individuálně pro každou automobilku. Třeba v případě BYD činí 17,4 procenta, u Geely 19,9 procenta, a u SAIC dokonce 37,6 procenta.

Nová cla se ale vztahují také na dovoz čínského zboží vyrobeného západními firmami. Týkají se tedy i automobilek Volvo, BMW nebo Tesla.

EU zavádí cla na dovoz elektromobilů z Číny

AutoMoto

Vyplatila se reklama na ME ve fotbale

Ačkoliv nejvíce vozů s elektrickým pohonem v červnu prodala v Evropě SAIC, tak pokrok udělal především největší výrobce elektromobilů na světě BYD, kterému se vyplatil silný marketing na fotbalovém mistrovství Evropy v Německu, což vedlo k většímu zájmu u spotřebitelů, řekl Bloombergu Julian Litzinger, analytik společnosti Dataforce.

Celkový počet prodaných elektromobilů v Evropě v červnu dosáhl bezmála 209 tisíc, což bylo meziročně vyšší jen o desetinu procenta. Přesto se podle Evropské asociace výrobců automobilů jednalo o třetí nejlepší měsíc z pohledu objemu prodejů. Lepší byly jen prosinec 2022 a březen 2023.

Z jednotlivých zemí byla největším skokanem Itálie, kde došlo oproti loňskému roku ke zdvojnásobení prodejů. Pomohly k tomu dotace na nové elektromobily ve výši 200 milionů eur (přes pět miliard Kč), které byly vyčerpané za méně než devět hodin, uvedla vláda. Asi 60 procent bylo alokováno rodinám, zbytek firmám. Naopak v Německu byl prodej meziročně nižší o 18,1 procenta.

Německé automobilky bojují proti clům na elektromobily z Číny

AutoMoto

Výběr článků

Načítám