Hlavní obsah

Čína uvalí prozatímní clo až 39 procent na dovoz brandy z EU, ta se bude bránit u Světové obchodní organizace

Aktualizováno

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. V úterý to oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Zároveň dodalo, že uvažuje také o omezení dovozu motorových vozidel a že nadále vyšetřuje dovoz evropského vepřového. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky minulý týden umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) už oznámila, že cla na brandy napadne u Světové obchodní organizace.

Foto: Benoit Tessier, Reuters

Láhve koňaku Remy Martin VSOP, koňaku Remy Martin XO a brandy St. Remy XO

Článek

Od 11. října budou muset dovozci při importu konkrétních druhů brandy z EU složit čínským celním orgánům odpovídající finanční zálohu.

Jde o výraznou změnu postoje čínských úřadů. Ty na konci srpna totiž oznámily, že prozatímní cla na dovoz brandy z EU zavádět nebudou.

Už tehdy ale Peking hovořil o tom, že k dumpingu podle jeho názoru dochází. Evropské lihovary podle tehdejšího předběžného zjištění ministerstva obchodu prodávaly brandy na čínském trhu s marží v rozmezí 30,6 procenta až 39 procent, což podle něj poškozuje domácí průmysl.

EK nicméně považuje cla za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření, řekl podle médií mluvčí komise.

Brusel má zelenou k uvalení cel na čínské elektromobily

Ekonomika

Akcie francouzského výrobce koňaku Rémy Cointreau po 10:00 SELČ odepisovaly 8,1 procenta. Akcie lihovaru Pernod Ricard, který také vyrábí koňak, pak vykazovaly pokles o více než čtyři procenta. Koňak je název brandy pocházející z francouzské oblasti Cognac, podobně jako šampaňské je druh šumivého vína pocházející z oblasti Champagne.

Francouzský koňak tvoří téměř veškerý dovoz brandy z EU do Číny, uvedla agentura Reuters. Sdružení výrobců Bureau National Interprofessionnel du Cognac v srpnu uvedlo, že má podezření, že vyšetřování souvisí s jinými obchodními spory než s trhem s alkoholem. „Celé odvětví by se tak stalo vedlejší obětí konfliktu, který nemůže ovlivnit,“ obává se sdružení.

Čína se v poslední době snažila získat podporu 27 členských států bloku, aby v hlasování, které se očekává v nejbližší době, odmítly návrh Evropské komise (EK) na přijetí vysokých dodatečných cel na elektromobily vyrobené v Číně.

Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent. Členské státy tento postup schválily na konci minulého týdne. Podle diplomatických zdrojů pro cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie, zatímco Německo bylo proti.

Svaz německého průmyslu BDI v reakci vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí „eskalaci obchodního konfliktu“. Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA. „V obchodní válce jsou jen poražení,“ prohlásila prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

BMW vyzývá, aby Německo hlasovalo proti clům na elektromobily vyrobené v Číně

Ekonomika

Výběr článků

Načítám