Článek
Podíl čínských firem na registracích nových elektromobilů v EU činil podle dat společnosti Dataforce v listopadu 7,4 procenta. Jde o vcelku výrazný propad proti říjnovému výsledku 8,2 procenta. V dřívějších měsících roku podíl dokonce překračoval deset procent.
Zmíněná dodatečná cla pokles umocnila. Pro porovnání, ve Velké Británii, která je nezavedla, meziročně vzrostly prodeje čínských elektromobilů o 17 procent.
Brusel k novým poplatkům přistoupil po zjištění Evropské komise, že vozidla vyrobená v Číně profitují „z neférových podbídek, které způsobují hrozbu ekonomických škod pro evropské producenty“.
Podíl elektromobilů na výrobě letos stoupne, očekává Škoda
K dříve uplatňovaným clům ve výši deseti procent přidala unie další, jejichž výše se liší podle toho, jak velkou podporu automobilka v Číně získává. Pohybují se mezi 17 až 35 procenty. EU přihlíží i k tomu, jak daná firma spolupracovala v průběhu zmíněného evropského vyšetřování.
Například státní společnost SAIC, která stojí za značkou MG, platí cla ve výši 45 procent. To je nejvíce ze všech automobilek. Cla se týkají i dovozu aut evropských výrobců, pokud dané vozidlo vzniklo v čínských továrnách.
BYD je čínskou jedničkou
Cla způsobila zásadní pohyby nejen v celkové prodejnosti čínských aut. Změnila i pozici jednotlivých výrobců na evropském trhu. „BYD přebírá trh, zatímco MG čelí výrazným neúspěchům,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Julian Litzinger, analytik Dataforce.
MG v listopadu v Evropě prodalo 3762 aut. To je o 58 procent méně než za stejné období předchozího roku. BYD udalo 4796 vozidel, meziročně o 127 procent více.
Pro čínské automobilky představují cla zásadní překážku. Jejich ambicí je ovládnout silné zahraniční trhy. Zavedeným značkám konkurují především cenou, kterou dovedou stlačit dolů díky levným bateriím a zmiňovanými státními pobídkami. Kvůli clům ji ale musejí navyšovat.
Číňané mění strategii
Velké ekonomiky, pro něž automobilový průmysl představuje jedno z klíčových odvětví, se ale čínské konkurenci brání a cla používají jako ochranu tradičních výrobců.
Potíže čínským firmám například způsobilo letošní zavedení cel v USA. Jejich sazba činí až sto procent a čínské firmy fakticky vytlačila z trhu.
Společnosti jako BYD proto nyní hledají místa v Mexiku, kde by stavěly nové továrny. Díky nim mohou cla obejít. Výroba v Mexiku však zatím ani zdaleka nepostačuje k naplnění cílů čínských firem.
Evropská cla se čínské automobilky snaží obejít i tím, že se vrací k produkci hybridních vozidel. Cla se totiž týkají jen plně elektrických bateriových aut.
Zatímco registrace elektromobilů tak klesají, vývoz čínských hybridních aut do Evropy podle analytiků za celý letošní rok meziročně stoupne o 20 procent. Následujících dvanáct měsíců by mohlo být ještě silnějších.