Článek
Západním společnostem v tom brání Ruskem uvalené sankce. Kvůli tomu musejí přímé linky do Číny naopak rušit, protože se jim ekonomicky nevyplatí.
„Evropští dopravci zkrátka nejsou dost konkurenceschopní,“ uvedl pro list Financial Times David Yu, expert na leteckou dopravu z New York University v Šanghaji.
Firmy jako Lufthansa, British Airways nebo Scandinavian Airlines doplácejí na ruské rozhodnutí neumožnit evropským aerolinkám průlet přes tamní vzdušný prostor. Moskva tím v roce 2022 reagovala na sankce, které evropské státy zavedly po ruském útoku na Ukrajinu.
CES 2025: Budoucnost cestování? Osobní letadlo naložíme do kufru auta
Evropským leteckým společnostem kvůli zákazu trvá cesta do Číny déle. Navíc je nákladnější. Číňané umí aktuálně přepravovat turisty mezi Evropou a pevninskou Čínou o pět až 35 procent levněji.
Trojice Air China, China Eastern a China Southern i díky tomu za devět měsíců loňského roku navýšila počet přímých letů do Británie, Španělska a Itálie o 25 až 45 procent proti roku 2019.
Podle šéfů leteckých společností, s nimiž FT mluvily, musí být tak rychlá expanze pro čínské firmy ztrátová.
Analytici ale upozorňují, že expanze může být pro Peking cestou, jak nalákat turisty zpět do Číny. Cestovní ruch se totiž v zemi po covidové pandemii ještě plně nezotavil.
Čínští dopravci vedle Evropy posilují i lety na Blízký východ. Činí tak zejména kvůli rozšiřování obchodních aktivit v regionu, například se Saúdskou Arábií.