Hlavní obsah

Čínská média napadla Starbucks, že nabízí předraženou kávu

Peking

Čínská média, tedy jak televize, tak i tisk, si vzala na mušku americký kavárenský řetězec Starbucks. Důvodem podle nich je, že největší řetězec kaváren na světě své výrobky pro čínské zákazníky předražuje.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Řetězec Starbucks Coffee má pobočky i v Česku.

Článek

Státní televizní stanice CCTV odvysílala sedmiminutovou reportáž kritizující ceny, které Starbucks v Číně zavedl. Velké latté v Pekingu je podle reportáže dražší než v Londýně, Chicagu a Bombaji.

Televize uvedla, že zatímco za jedno velké latté zaplatí zákazník v Pekingu 27 jüanů (4,42 dolaru, tedy 83,5 koruny), v Londýně je to 24,25 jüanu (3,97 dolaru), v Chicagu 19,98 jüanu (3,26 dolaru) a 14,6 jüanu (2,39 dolaru) v Bombaji. Informace přinesla agentura Reuters.

Televizní reportáž následovala po sérii obdobně laděných článků v čínském tisku, kdy například státní deník Economic Information Daily firmu sídlící v Seattlu obvinil z „kšeftaření“ a deník China Daily otiskl zprávu s titulkem „V Číně Starbucks nemůže ospravedlnit vysoké ceny“.

Vysoké ceny dováženého zboží

Obvinění následovala poté, co se letos americký technologický gigant Apple dostal pod palbu čínské kritiky kvůli záruční politice a zákaznickým službám, které státní média uvedla coby příklad „neuvěřitelné arogance“ vůči čínským zákazníkům. Útoky přestaly až po omluvě šéfa firmy Tima Cooka.

Terčem kritiky se stalo také zahraniční dětské sušené mléko, stejně jako farmaceutické firmy, které čínské úřady obvinily, že diktují ceny a dopouštějí se korupce.

Tyto útoky jsou částečně oficiální reakcí na frustraci veřejnosti kvůli vysokým cenám dováženého zboží, uvádějí analytici. To, že se zaměřily výhradně na zámořské firmy, ale vyvolalo obavy mezi zahraničními podnikateli v Číně.

„Posledních několik měsíců mám velké obavy… kvůli kterékoli zahraniční společnosti, protože to vypadá, že se je místní vláda nějakým způsobem snaží omezit,“ uvedl ředitel výzkumné skupiny Benchmark Asia Research Group Kevin Yeong.

Ceny se odvíjejí od více faktorů

Starbucks v reakci na kritiku vydal prohlášení, v němž uvedl, že různé ceny v různých městech jsou založené na celé škále faktorů včetně investic do infrastruktury, nemovitostí, kurzu měny a nákladů na pracovní síly.

„Každý trh Starbucks je jedinečný a má odlišné provozní náklady, a proto by nebylo správné vyvozovat závěry o jednom trhu založené na cenách na jiném trhu,“ uvedla společnost.

Starbucks otevřel první provozovnu v Číně v roce 1992 a nyní tam provozuje více než tisíc kaváren, jejichž počet stále roste. Odhaduje se, že Čína v příštím roce předběhne Kanadu coby druhý největší trh Starbucks na světě po USA. Do roku 2015 tam firma chce mít 1500 kaváren.

Reportáž státní televize CCTV na internetu kritizovali i někteří čínští uživatelé. „V Číně jsou vyšší ceny bydlení, aut i benzínu, máme dražší připojení k internetu i vyšší daně než v jiných zemích,“ napsal jeden z nich. „Tak proč by tu nemohl být dražší i Starbucks?“

Související témata:

Výběr článků

Načítám