Hlavní obsah

Čínská BYD předhání v prodejích Teslu

Šen-Čen

Elon Musk se kdysi vysmíval představě, že by automobilka z Číny mohla konkurovat jeho Tesle. Nyní má čínská značka BYD, o které mnozí donedávna ani neslyšeli, našlápnuto k tomu, stát se světovou jedničkou v prodeji elektromobilů.

Foto: Profimedia.cz

Čínský elektromobil BYD Dolphin na autosalonu v Mnichově. Mohl by konkurovat například modelu Volkswagen ID.3, který se prodává za cenu okolo milionu korun

Článek

Ve třetím čtvrtletí prodala americká Tesla 435 tisíc elektromobilů, zatímco BYD, v níž vlastní podíl i americký miliardář Warren Buffett, dodala 431 600 čistě elektrických vozů. To je jen o 3400 aut méně, rozdíl činí sotva jedno procento.

A dál se zmenšuje tak rychle, že podle agentury Bloomberg BYD v aktuálně končícím čtvrtletí Teslu s největší pravděpodobností předběhne. Zatímco nejprodávanější čínské značce pomáhá sílící vývoz, Tesla kvůli odstávkám továren zřejmě zaznamená stagnaci produkce.

BYD expanduje

BYD, což je zkratka pro anglické Build Your Dreams (Buduj své sny), navíc expanduje. Tento týden potvrdila, že v Maďarsku postaví svou první evropskou továrnu na osobní vozy. Závod ve městě Szeged (Segedín) by měl vytvořit tisíce nových pracovních míst.

Hyundai v Nošovicích přejde na elektromobily, investuje až miliardy

AutoMoto

Podle Petra Knapa, experta na autoprůmysl z poradenské společnosti EY, čínská BYD vyniká dobrými bateriovými technologiemi. „Jedná se tak o nejnebezpečnějšího hráče pro Teslu,“ komentoval Knap.

Čínská auta konkurují technologií i cenou. Například kompaktní hatchback Dolphin s dojezdem 430 kilometrů se v Evropské unii prodává od 30 tisíc eur (740 tisíc Kč), zatímco nejprodávanější model Tesla Y stojí kolem 1,2 milionu korun. Nízkým cenám pomáhají i státní dotace z Pekingu, což je ovšem i případ Tesly při její výrobě v Číně.

V Evropě brázdí BYD zejména silnice v Norsku, Švédsku a zemích Beneluxu. Prodává se ale i ve Španělsku, Německu či Rakousku. V Česku zatím v prodeji není, protože vzhledem k nízké podpoře elektromobility není místní trh pro automobilku prioritou.

Xiaomi představuje svůj první elektromobil, slibuje dojezd až 800 km

AutoMoto

Na rozjezd mu půjčil kamarád

Za úspěchem BYD stojí čínský miliardář Wang Čchuan-fu. Automobilku založil v Šen-Čenu v roce 1995. Tehdy pracoval pro vládu jako výzkumník vzácných kovů důležitých pro výrobu baterií a elektroniky.

Podnik zakládal s pomocí půjčky od kamaráda v přepočtu ve výši 6,7 milionu korun. Bloomberg nyní jeho majetek odhaduje na 14,8 miliardy dolarů (330 miliard Kč).

Tesla však zatím překonává BYD v důležitých finančních ukazatelích, jako jsou tržby či hodnota firmy. I tyto rozdíly se však budou podle analýzy společnosti Bernstein snižovat už v příštím roce.

Zatímco tržby Tesly výzkumníci odhadli na 114 miliard dolarů, BYD je přisoudili o dvě miliardy nižší, tedy za zhruba 2,5 bilionu korun. Při započtení modelů s hybridním pohonem BYD předběhl Teslu už nyní.

Co se týče chystaného prvního závodu v Evropě, tak o ten vedle Budapešti usilovaly i Francie a Německo. Uspěla ale přívětivá politika maďarského premiéra Viktora Orbána vůči čínské vládě. Čína v Maďarsku patří mezi největší zahraniční investory, staví tam i továrny na baterie pro elektromobily a samotná BYD již v zemi vyrábí elektrobusy.

Expanzí do EU samozřejmě neohrožuje pouze Teslu, nýbrž i další evropské automobilky v čele s Volkswagenem a jeho dceřinou Škodou Auto.

Nejprodávanější auto v Evropě? O korunu se přetahuje Dacia a Tesla

AutoMoto

Výběr článků

Načítám